- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
25

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

25

Vidars originale avhandlinger.

Ellers er det naturligvis i de helt originale avhandlinger
at man kommer til at staa ansigt til ansigt med intelligens*
partiets idéer og tendenser, slik de grodde frem netop den
gang.

En grundtanke lar sig forfølge gjennem Vidars spalter,
det er en fuldt bevisst opposition mot at ophøie dogmer og
systemer som gjældende for alle tider, fordi det levende liv
aldrig lar sig fange og spærre inde i en formel.

Schweigaard skriver alt i sin første artikel: ». . Det
er just en Epoches Væsen, at dens virksomme Moment, naar
det har udvirket, maa afløses af et andet Princip, der neutrali*
serer den Eensidighed, som Bibeholdelsen af eet, uforandret
System, under Forholdenes Omvexling, har til Følge.«1)

»Det er ikke,» uttaler han senere, »de bedste og origi*
naleste Tanker, der fremkomme i Skrift. Den, der bærer et
System i sig, føler mindst Drift til at fremstille det, fordi det
kun er et ægte System, medens det lever hos dets Besidder,
og døer, naar det skal lægges i Dogmernes Baand.«’2)

»Vor Tid,« skriver Welhaven, ». . bryder Staven over
allehaande fingerede Systemer for med al Kraft at vende sig
mod Virkeligheden.«3)

Ja, til og med paa det religiøse omraade hævdes disse
nye tanker: Hvad er vel begrepet ». . Kirke andet end .. en
Skranke med Kraften i sig til at nedbryde sig selv og udfolde
stedse nye og fuldkomnere af sig?« spør A. N. H. Stener*
sen i sin interessante anmeldelse av Sylvester Sivertsons bok
om Haugianismen.4)

Det faste punkt i tilværelsen i hvert givet øieblik, det
er erfaringen, — det blev ikke Schweigaard træt av at gjenta.

Derfor fremholder han i sin første avhandling i Vidar,
(Om Nødvendigheden af at indskrænke Sprogstudiets Omfang

!) Vidar., nr. 1, s.ll. 2) D. Const., 1836, nr. 19. 3) Vidar, nr. 63,
s. 87. 4) Sst., nr. 85, s. 50.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free