- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
55

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

55

»En Balzacs sælsomme Figurer og bizarre Skildringer,
gjenfinde vi her i den lyslevende Virkelighed.«1)

Welhaven er med overalt hvor det nye liv gror og
spirer, han tar øieblikkelig parti for det franske psykologiske
drama mot den klassiske skole : »Naar man torlader disse
ideale Malerier af de menneskelige Tilstande, og trættes ved
det sententieuse Sprog og de heroiske Attituder, der beford«
rede Theatrets moralske Illusioner, og naar man i Stedet
herfor sætter en skarpere Betegning af det virkelig Existe=
rende og Gjældende i Motiver og Handlinger, naar man
mere søger Billedernes Udvikling af de bestaaende, særegne
Forholde, end af almindelige psychologiske Beregninger, da
befinder man sig strax i en Sphære, hvor Sandserne erklære
sig hjemme, og fordre deres fulde Ret . . . De nyere
franske Dramer ere bevægelige Tableaux, og Publikum for«
drer her hverken store Dyder og Laster eller fint udspundne
Intriguer; men det fordrer Lidenskaber og sande Lokalfarver.«

Men Welhaven vil at »Lidenskaberne« skal ytre sig
netop saa realistisk, netop saa »fint nuanceret« som de fore«
kommer i det virkelige liv : »Jeg saa Beauvalet som Angelo,
Tyran af Padua, og jeg vil aldrig kunne glemme dette
prægnante spil, der med individuel Sandhed viste Tyrannen i
hans Huusdragt, saaledes som Charakteren af en indre Nød=
vendighed maa ytre sig, uden at potentseres eller udmales og
sættes i Stiil med Hensyn til denne Forsamling af Kunst«Ama«
teurer, der sidde for at iagttage den. Men en Berliner
sagde mig, at han var indigneret over dette Spil, hvori han
ikke fandt Spor af tragisk Methode og plastisk Fremstilling.«

Den franske kunst har virket som en aabenbaring paa
Welhaven. Han suger indtryk fra alle kanter, ikke bare fra
literatur og skuespilkunst og fra et farverikt folkeliv, men
ogsaa fra musik og malerkunst dernede i Paris.

Og indtrykkene lever i ham og blir til næring for hans
realistiske li vsopfatning: »Naar man nu betragter en Ver nets,

i) D. Const. 1836, nr. 194: Literatur. La Morgue.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0081.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free