- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
112

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

112

løse Aandsphilosophie imøde, der abstraherede fra al Erfaring,
og endnu kun bevægede sig i hule Begreber. Den har ført
den grandskende Aand tilbage til Naturbetragtningen».’)

Disse ord, som saa bestemt hævdet empiriens grund*
sætninger, maatte være som talt ut av Schweigaards hjerte.

De oversatte bruddstykker av Menzels bok, offentliggjort
i Vidar, eier flere avsnit av interesse for denne fremstilling.
Den berører en række spørsmaal som bevæget den tyske
samtid, og som direkte eller indirekte fik betydning ogsaa
for norsk aandsliv.

I avsnittet Nov=antik kunst2) retter Menzel et heftig
angrep paa den »moderne alle Smages Smag,« sammen*
blandingen av antike og moderne stilarter til en »Ragout«.

Naturen har utpræget alt i kraftig eiendommelighet i
den aandelige som i den materielle verden, og dette burde
tidens tænkere og kunstnere respektere. Det er tingenes
egenart som gir dem værd og interesse. Sammenblanclingen
av alle tiders smag og manerer eller den blotte og bare efter*
ligning av dem er forkastelig og vil lede til at man i frem*
tiden vil uthæve enhver eiendommelighet i et desto renere
præg!

I denne Menzels artikel i Vidar finder vi tydelige para*
leller til intelligenspartiets æstetiske synspunkter, til dets hæv*
delse av tingens væsen og karakteristiske eiendommelighet, til
Welhavens paatale av at »christne og hedenske Myther sam*
menblandes i vild Forvirring,« til hans protest mot den døende
romantiks »uformelige Arabesker«.

Ogsaa Menzel antyder kravet om at samtidens kunst
skal staa i direkte forhold til samtidens liv: »Kunsten . .
hænger . . altid sammen med den Tid hvori den øves og
hvorpaa den skal virke.« Derfor bør den ikke »afsondre sig
fra det Nærværende.« Men, »vi have ingen skjøn Virkelighed;

») Vidar nr. 72, s. 158, Menzel, s. 47-49. 2) Sst. nr. 72, s. 155, ff.
Menzel, s. 27 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0138.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free