- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
124

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

124

Og han forsøker at sammenfatte begrepet »die moderne
Literatur« i disse høist karakteristiske linjer: »Sie ist . .
kein einzelnes, sondern ein allgemeines, historisches Moment;
nicht diese oder jene politische und religiöse Meinungen
sind ihr Wesentliches, nein, sie begegnet vielem zufällig,
die unverfälschte Darstellung ist der Mittelpunkt ihres Le=
bens . . .«’)

I Schweigaards og Laubes møte har vi saavidt vites den
eneste direkte personlige berøring mellem repræsentanter for
Det unge Tyskland og det samtidige unge Norge. Camilla
Wergeland træffer rigtignok Theodor Mundt i 1837 og
mottar dype og varige indtryk av hans forfatterpersonlighet,
men disse indtryk som i aarevis blev liggende og gjære i
hendes sind, kom ikke direkte til at gripe ind i samtidens
literære utvikling. Derimot møter vi under Dæmringsfeiden
et interessant indlæg fra Stenersen, som viser likefrem paa*
virkning fra Det unge Tysklands idéer.

I Motiveret Protest mod Skriftet Forsvar for det norske
Folk gir A. N. H. Stenersen et kort, men overordentlig
karakteristisk citat fra Det unge Tysklands teoretiker Ludolt
Wienbarg, som i en sum rummer indholdet og tendensen
i hans forsvarsskrift for Welhaven, samtidig som det gir
essensen av Wienbargs egen indsats i tysk aandsliv:

»Greift in die Zeit, greift in euren eignen Busen! Vor
allem aber, greift nicht eher zur Feder, werdet nicht früher
Schöpfer, Gestalter bis ihr selber gestaltet.« (Sml. ovenfor
s. 61).*)

i) II s. 239. Se dr. Victor Schweizer: Ludolt Wienbarg, Beiträge
zu einer jungdeutschen Ästhetik, Leipzig 1897, s. 24. De sidste linjer ut*
hævet her.

*) Wienbarg paa sin side har hat stor interesse for Norge og nord=
mændene og har vist det ved mer end én leilighet. I Wanderungen
durch den Thierkreis som kom i 1835 findes et novellekapitel, Der
Stier, som bl. a. bringer et utdrag »Aus Karl B’s, eines jungen
Norwegers Tagebuch.« Det synes som om Steffens gjennem skild*
ringen fra sit hjemland har vakt Wienbargs sympati for norsk natur
og folkeliv.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0150.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free