Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
128
deels kun mellem Tydsksindede og Fransksindede og Begre*
berne »Nationalitet«, Nationalfølelse, Nationalstolthed under*
kastedes en nøiere Prøvelse.
Imidlertid bragtes udenlands, især i Tydskland, enkelte
vigtige Stridspunkter forsaavidt til et Resultat, som det der
tilsidst næsten alene bleve de politiske Hovedspørgsmaal,
hvorom det dreiede sig.
De alvorlige Undersøgelser som beskjæftigede begge
Partier, førte dem ubemærket i den samme Retning; Alvor
og Skepsis blev Tidsalderens Særkjende, Reflektion traadte i
stedetfor Aqviesceren, og Autoriteternes Vælde ophørte. Den
alvorlige Skepsis ledede til en strengere Kritik; man taalte
ikke længer det Middelmaadige: Lunkenhedens Tid var
forbi. Skepticismens og Reflexionens Præg bar de bedste
Skrifter af alle Farver, man finder det ligesaavel hos Aristo*
kraten Pückler, som hos Republikaneren Börne, hos Fransk*
haderen Menzel, som hos Napoleons Beundrer Heine, hos
den strænge Theolog Thaluck som hos Fritænkeren Strausz.
Man gjenkjender det i Heibergs og Herz’s Digte, i de tyske
og franske Malerskoler, i Meyerbeers og Aubers Musik.*)
Dette er den nyere europæiske Kulturs sande Kjende*
merke, det er Reflexionens Seir over Lunkenheden,**) den
sunde Fornufts Strid mod Slendrian, med andre Ord: den
egte og sande Radikalisme. Denne radikale Tendents er vor
Tidsalder sig fuldkommen bevidst, og den er saa gjennem*
gribende, at endog Monarchismen i de yngre og livsfriskere
Stater, som Preussen og Rusland har optaget den i sig.«
Forfatteren er saa gjennemtrængt av bevisstheten om at
*) Her uttaler forfatteren tanker som tidligere har været fremme i
Welhavens produktion. I sine skisser fra Frankrig nævner Wel*
haven Meyerbeer, men fremhæver især Aubers musik og de nvere
franske malerskoler som betegnende uttryk for den realistiske tids*
aand, se ovenfor s. 55 f.
k4) Sml. Welhavens ord om at han vilde kjæmpe mot »den indolente
Opfatning af Virkeligheden,« se ovenfor s. 91, f.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>