- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
138

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

138

for en stor del blind for sammenhængen med den nærmest
foregaaende tids idéer, det saa bare at de romantiske idealer
hadde tat en bakvendt retning, at de var blit ensbetydende
med reaktion og løp ut i den vilkaarligste subjektivitet.

Mens Sturms und Drang«tidens idealer, slik de utviklet
sig av tidsforholdene, hadde været væsentlig subjektivt betonet
og gav sig form i slagord som »Natur«, »Originalität«, »Genie«
(og dermed ogsaa indeholdt spiren til romantikens utvekster),
var Det unge Tysklands tendenser socialt, demokratisk farvet,
i opposition til al reaktionær individualisme. Nu var det
»Liberalität«, »Freiheit«, »Realismus« det gjaldt. ’) —

Men hvor avgjort Wienbarg bryter med fortiden og alt
det overleverte, én er det han ikke bryter med: Goethe.
Her er en ny og betydningsfuld paralel med det norske
intelligensparti.

Overalt hvor dr. Schweizer undersøker grundlaget for
Wienbargs betydningsfuldeste idéer, — hans hævden av livets
og kunstens vekselvirkning, paa den ene side av livet som
det oprindelige, det evige opvæld, kilden til al kunst, og paa
den anden side hans faste overbevisning om kunstens folke*
opdragende magt, dens betydning for det virkelige liv, —
der blir han staaende ved Goethe.

Alene trodser Wienbarg modig tidens enevældige kritik,
som gik ut paa at forringe Goethe (Menzel, Börne, tildels
Heine).

Wienbarg har selv et skarpt øie for svakhetene hos
Goethe, men han gir — hvad ingen før ham hadde magtet —
den psykologiske forklaring av en hel del træk i Goethes
kunst og optræden, som den tidligere kritik uten videre
hadde fordømt.

Goethe er for Wienbarg ikke bare »der natürlichste
Protector der neuern Literaturrichtung,« men ogsaa »der ge*
borenste Protector der jungen Welt*Literatur,«-) som han
drømmer om.

!) Schweizer, Wienbarg, s. 21. Lit. u. krit. Bl. d. B.=H. 1835, nr. 1011.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0164.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free