- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
140

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

140

hinzudenken habe, als man vor Augen sähe.« Men saa frem*
stillet klassikerne bare anskuelige idéer, romantikerne vilde
omfatte ogsaa det uutsigelige, de vækker »etwas Unendliches,
Ahnungsvolles, Sehnsüchtiges in uns.«1)

To aar tidligere, altsaa ganske uavhængig av Wienbarg,
fremhæver Welhaven i en artikel i Vidar, at hos »Grækerne
. . udviklede . . det aandelige Liv sig i lutter skjønne For*
mer . . Alt var Beskuelse . .; den plastiske Retning gjorde
sig gjældende i alle Kunstgrene . . .

Den høiere Begeistring, den længselsfulde Higen mod
det Overjordiske var den christne Kunst forbeholdt . . derfor
behersker her det Ideale Fremstillingen . . .

Plastikens Værker kunde ikke trives paa denne Grund,
derimod udfoldede sig i Maleriet en nye Kunstverden, det
klare Farvespil med dets ætheriske Glands og hemmeligheds*
fulde Dæmringer tiltalte mægtigt det anende Sind . . . Saale*
des finde vi i den gammel*tydske Skoles Frembringelser dette
underbare sværmeriske Udtryk, der seer ned paa Beskueren
ligesom fra en høiere Verden, medens Kontourerne ere under*
ordnede og forsømte.«2)

Welhaven fortsætter saa i sterkt forkortet form den
tankerække som vi senere møter i Wienbargs Ästetische
Feldzüge, han karakteriserer ganske knapt middelalderens
mest typiske aandsliv, berører renaissancen og den senere
gjenoplivelse av middelalderens romantik, som han stiller sig
polemisk likeoverfor.

Welhaven fuldendte desværre ikke de paabegyndte »Skiz*
zer« i Vidar, det blev bare med artikel I, men han har git
nok til at klarlægge en interessant sammenhæng mellem in*
telligenspartiet og Det unge Tyskland ogsaa paa dette punkt:
Welhaven og Wienbarg forsøker begge at se utviklings=
historisk paa fænomenene, de gir en paralel karakteristik av
grækernes kunst, ser begge middelalderens verker som den
antike kunsts motsætning, samtidig som disse verker repræ*

O Äst. Feldz., s. 24, f. 2) Vidar 1832, nr. 4, s. 32.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free