- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
142

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

142

Charakter . .. Heldenliebhaber und fabelhafte Ideenprinzen,«1)
at han altsaa synder mot loven om »Lebenswahrheit«. —

Wienbarg indtar en lignende stilling til samtidens tyske
filosofi som Schweigaard. Schweigaard gav bare sin opposi*
tion en langt bredere grundvold og en omhyggeligere be*
grundelse end Wienbarg, som væsentlig bedømte den ut fra
dens forhold til samtidens æstetik.

Ogsaa Wienbarg var, likesom Schweigaard, tilbøielig til
at identificere filosofi med metafysik") — et talende vidnes*
byrd om den ensidige retning filosofien hadde tat paa den
tid. Hvad det gjaldt for Wienbarg som for Schweigaard,
var fremfor alt »der bestandige Anschlusz an das wirkliche
Leben. Bei der damaligen Philosophie sah . . Wienbarg . .
aber nur eine vollständige Ablösung von dem gegenwärtigen
Leben der Nation, wenn sie sich nicht gar in den Dienst der
Reaktion gesteilt hatte. Die aus solchen Beobachtungen
hervorgegangene Abneigung gegen die Philosophie kennzeich*
net auch das übrige junge Deutschland.«3)

Men den mest iøinefaldende paralel mellem Wienbarg
og Schweigaard viser sig allikevel i deres stilling til det her*
skende klassiske dannelsesideal. I sin polemik mot latinen
og græsken paa skolene griper de til de samme argumenter
og bruker de samme vendinger, uten at der kan konstateres
nogen direkte paavirkning fra den ene til den anden. Begge
er fuldt fortrolig med og vurderer helt ut den klassiske kul*
tur, men Wienbarg foragter likesom Schweigaard samtidens
klassiske filologer, »die sich noch immer nicht entschlieszen
können, ihre Perücke abzulegen.«4)

Imot overvurderingen av de klassiske studiers betydning
for karakterdannelsen og livsdygtigheten stillet Schweigaard
Herman Foss som et eksempel paa at man kunde naa høi
dannelse og kultur uten at ha studert latin og græsk. Wien*
barg var inde paa en lignende tankegang, ogsaa han hævdet

!) Lit. u. krit. Bl. d. B.-.H., 1835, nr. 1011. 3) Se Schweizer, Wienbarg,
s. 67. 3) Sst. s. 66, sml. Wehl, D. j. Deutschl., s. 107. Äst. Feldz., s. 15.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free