- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
188

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

188"

Derfor kan ikke skalden hæmmes av »Forsteningen«,
hvori naturen og dens poesi »ligger tryllebunden«.

Han kjender de hemmelige runetegn som løser den.

Efter dette programdigt følger en række av Welhavens
mest berømte naturskildrende digte: Ved Havet, Elveløbet,
En Vaarnat, Hvile i Skoven og mange andre.

I et digt som Paa Fjeldet gaar Welhaven ind i folkets
forestillingskreds og søker at skildre naturen, fattet med
fjeldbondens sanser:

Nu sidder Huldren paa Tue

og blæser i Luren og er saa glad;

thi Aftenhimmelens Lue

spreder sit Guid paa det hævende Blad.

Og Fossen i Klippefuren

nedstyrter mod Dybet med stærkere Magt,

og dandser saa vildt til Luren,

og ryster sin tindrende Sølvmorsdragt.

Welhavens kunst vokser i fylde ved at han slik lever
sig ind i sit emne. Tiltrods for at han netop i dette digt
ikke paa langt nær har naadd ind til en helnorsk tone (se
fortsættelsen), saa har han allikevel magtet at gi betagende
glimt av den særegne sommernatsstemning i en norsk fjeld«
bygd — kanske for første gang i moderne literatur.

Endda famler han efter form for det »ægte nationale«.
Hvor han derimot skal gi et generelt, helt realistisk land»
skapsmaleri, der har han alt nu naadd det fuldendte. De tre
første vers av Ængstelig Forventning2) eier en malerisk pragt
og bredde og en realistisk træfsikkerhet i skildringen av det
frembrytende uveir som kan maale sig med naturmaleriene i
de senere store naturalistiske romaner.

Sidste vers løfter hele skildringen op til et symbol paa
skjæbnemagtene i menneskelivet som »hölder Sjelen mellem

’) IV, s. 25. 2) IV, s. 27.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0214.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free