- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
194

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

194"

til plastiske billeder av norsk folkeliv og folkelynne, som
træffer midt i blinken (Asgaardsreien, Dyre Vaa, Raad for
Uraad, o. a.).

Men først en digter som Bjørnstjerne Bjørnson, som fra
barndommen av var vant og fortrolig med bondens liv og
tænkesæt, kunde magte at gi en skildring av hans »Hus* og
Hjerteliv« som var set indenfra.

Skulde Welhaven i sin digtning kunne ta cp den
psykologiske opgave som her forelaa, maatte det ske ut fra
hans eget miliø og indenfor hans egen forestillingskreds, slik
som tilfældet ogsaa blev.

Ved siden av hans realistiske naturskildringer og bil*
leder av norsk folkeliv i nutid og fortid har vi her den
tredie hovedgruppe inden hans lyriske produktion, og at her
likefrem blir tale om direkte forarbeider til norsk novelle
og roman, det kan klarlægges gjennem uimotsigelige kjends*
gjerninger:

Welhavens første digtsamlinger indeholder som før
nævnt en række psykologiske digte og tilløp til menneske*
skildring, og det kan paavises at karakterer og situationer
som findes skitsert i relief i Welhavens digte av 1838 og 1844,
gaar igjen i vor første psykologiske roman Amtmandens
Døtre som fuldt utformede skikkelser i uopløselig sammen*
hæng med miliøet og med bokens bærende idé.

Welhaven har tat sine emner fra samtidens liv og
situationer, netop fra den kreds og tid hvor Camilla Collett
senere hentet stof til Amtmandens Døtre.

Dette stof er paafaldende likt set og opfattet. Wel*
haven og Camilla Collett levet ikke bare i den samme
aandelige atmosfære, de samme strømninger og impulser
undergit, men de led delvis under de samme savn, hadde
de samme længsler og gav dem en kunstnerisk beslegtet
form.

Men hermed er ogsaa likheten uttømt. Det er de
samme kimer som ligger og spirer i deres sind, men de
faar sin lovbestemte utvikling i to forskjellige temperamenter

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0220.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free