- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
200

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

200"

foregaa i en ung pikes sind »efter soiréen«, var han allikevel
bare en tilskuer, hvis følsomme nerver fanget virkningen av
hans egne »forskende Ildblikke«. Trods den tragiske kon*
flikt er konturene i hans digt milde, og man aner en lykkelig
utgang.

En ganske anden sak er det med Camilla Collett, som
selv hadde været objektet for Welhavens halvt ubevisste
psykologiske eksperimenter, og som hadde hat tid til at la
indtrykkene av al den kval hun hadde lidt, vokse og utdypes
i sit sind.*)

Først i hendes bevissthet blir Margrethe den sønder*
revne, tragiske skikkelse, som fyldte samtiden med fortær*
delse da Amtmandens Døtre utkom.

For Welhaven hadde den unge pikes lidelser været et
moment av stor poetisk virkning — for Camilla Collett blev
de en ætsende gift, som la et helt menneskeliv øde:

» . . . Denne Trang til at se os lide, denne Forfølgen
saalænge vi flyr, dette isnende »hvad nu?« naar vi sky og
overvældede stanser, denne Utrættelighed i at egge vor Svag*
hed, — lokkende Tale og kolde Miner, dunkle Ord og bræn*
dende Blikke! Disse Straffe naar vi er svage, Straffe, naar vi viser
Styrke. Dette Raseri, naar vi vil løsrive os, denne Jalousi
uden Ømhed! .... O Gud, hvad siger jeg! .... Hvem
talte vi om? Om hende, der blev bedraget for sit Liv, som
jeg .... som jeg.«1)

Digtsamlingen av 1838 bringer endda et levende situations*
billede, som Camilla Collett siden plantet om i Amtmandens
Døtre. Det eier ingen vidtrækkende betydning, det rummer
ingen dyptgaaende psykologiske momenter, men det har
allikevel sin interesse i denne sammenhæng.

Welhaven skildrer »et underdeiligt Billede« han engang
hadde set:

*) Sml. Urd, 1913 (jan.-febr.): Den store krise i Camilla Colletts liv
av Lilly Heber.

Amtmandens Døtre I, s. 217.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0226.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free