- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
205

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

205"

leller i deres digtning like indtil ordvalget. Her skal gis
et eneste eksempel.

Welhaven klager over de moderne soiréer:

Her taber Kvinden Yndets Duft
og disse fine Hjerteblade,
der alt i Spiren tage Skade
ved vor forcerte Driv hu s-Luft.1)

I Margrethes dagbok føres tanken videre. Hun skjel«
ner mellem den egte kvindelige følelse, »hin uvilkaarlige,
ukaldede og uimodstaaelige Magt, der Planten lig, som fødes
i Skyggen, nærer sig useet og upleiet af sin egen Saft, og
som man ikke kan oprykke uden at oprykke Livets Rødder
med det samme« og den uegte »DnWiuusfølelsen, Tilfældig«
hedens umodne Frugt . . ,«2) —

Welhavens poetisk«novellistiske forsøk, fremfor alt Soirée«
Billeder, hemmes og tynges av de langt utspundne reflek«
sioner, som gang paa gang avbryter snart skildringen, snart
handlingens forløp. Welhaven naadde aldrig det helt fuld«
endte her, selv om han magtet at gi glimt av overraskende
skjønhet og dybde, glimt som aapnet uventede perspektiver
og som viste like ind i den paafølgende realistiske digtning,
i novelle og drama.

Heller ikke lykkedes det for ham da han vel ti aar
efter at Soirée«Billeder blev offentliggjort, forsøkte sig paa
novelleformen. I En Sjel i Vildmarken er Welhaven helt
lammet av sin refleksion.

Det blev allikevel, trods alt, den lyriske form som
bedst og fuldkomnest utløste Welhavens psykologiske in«
stinkter. Gang paa gang bryter de igjennem i hans produk«
tion, ikke mindst i digtsamlingen av 1838. Det er de færreste
av Welhavens psykologiske digte som gir sig av med at tegne
konkrete menneskeskikkelser og skjæbner som kunde tjene

IV, s. 102. 2) Amtmandens Døtre I, s. 201, f.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0231.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free