- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
211

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

211"

sig til, og dette livssyn bundet igjen i arten av hans anlæg
og i forløpet av hans egne sjælelige processer.

Eiendommelig for Welhaven er — hvad Arne Løchen
nærmere har paavist1) — dette dominerende realistiske træk,
at hans stemninger og sjælelige forestillinger av sig selv
knyttet sig uopløselig sammen med konkrete, plastisk utfor«
mede naturbilleder.

I kraft av sit digterkald maatte Welhaven prøve at
faa utløst disse forestillinger i en tilsvarende klar, anskuelig
form. Hermed var Welhavens realistiske grundretning av«
gjort, den bundet til syvende og sidst i medfødte anlæg, i
en bestemt naturgit maate at fornemme tingene paa.

Hvad under om Welhaven med disse naturanlæg uvil«
kaarlig vendte sig dit hvor han fik sine medfødte instinkter
bekræftet og gjennemlyst, at han tillike blev en begeistret
forkynder av tidens frembrydende realistiske teorier?

Her som overalt ellers hvor der er tale om en vidtræk«
kende indsats i nationenes aandsliv, sker den paa basis av
samvirkende ydre og indre forutsætninger.

Men Welhavens indsats i norsk aandsliv er blit under«
vurdert i overordentlig grad. Det er grundfalsk som det har
været hævdet, at denne indsats fremgik av en trang æstetisk
dogmatisme og at nationen derfor forholdsvis snart gjorde
sig færdig med den, at hans æstetik alt ved sin fremkomst
var forældet, tilegnet som den blev paa anden haand fra
Danmark og Tyskland, at hans digtning var en efterklang
fra romantikens dage.

Likeoverfor en slik opfatning kan man ikke kraftig nok
betone, først og fremst hans djerve, revolutionære realisme,
dernæst den levende organiske sammenhæng mellem hans
intellektuelle bevissthetsindhold og hans poetiske produktion.

Det er netop det faste, gjennemarbeidede, den strengt
organiske bygning som er det karakteristiske i Welhavens
digterpersonlighet. Derfor hviler han ikke før hans med«

O Løchen, Welhaven, s. 425. ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0237.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free