- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
233

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

233"

hvor der bare er klarlagt enkelte karakteristiske hovedpunkter,
skal tilslut fremhæves et par uttalelser, som kaster lys over
Welhavens æstetiske standpunkt i senere aar, og som viser
at Welhaven i ett og alt blev tro mot idealene fra sin strid*
bare ungdom.

Welhaven nævner etsteds at den moderne kritik med
henblik paa de ældre former av disse digtarter ofte ute*
lukket den etiske digtning og naturskildringen fra sand poesi.

Men det levende liv lar sig aldrig hemme av teoriene.
»For den rette Digter, der selv ei lader sig hilde af nogen
Theori, træder Løsningen af saadanne Opgaver ud af hans
Grundevne, let og naturligt. Er en Verdens*Anskuelse, en
Lære for Livet, kommen i et saadant Forhold til hans Fantasi
og Følelse, at den ganske gjennemtrænger dem og kalder
dem til Udtalelse«, da strømmer den frit frem av sin egen
»indre Fylde«.

»Og har Naturbilledet hos ham vakt Stemningen, da
kan han gjennem denne gjenfremstille det saaledes«, at alt
taler til »Gemyttets dybeste Væsen«.

Welhaven har knapt og koncist karakterisert de produk*
ti ve indtryks vekst i et kunstnersind med disse linjer: »Dette
er Komposition: en gjensidig og samtidig Gjennemtrængen
af formende Kraft og spiredygtigt Stof«1).

Men denne proces forutsætter en intens koncentration,
en ofte smertefuld kamp i kunstnerens sind. Welhaven hæv*
der gang paa gang den anspændelse en digter maa under*
kaste sig, om han fuldt ut skal magte at gi sine syner form
og liv. »Guldalderen er forbi, og Genierne leve i Arbeidets
Verden.«2)

I sine omfattende studier over Ewald, denne digter*
natur, som i mangt og meget var Welhavens diametrale
motsætning, men som Welhaven allikevel har opfattet og
karakterisert med indtrængende psykologisk forstaaelse, frem*
hæver han det faktum at »Poesien vedblev at være ham et

i) VIII, s. 231, 333. 2) VII, s. 266.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0259.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free