- Project Runeberg -  Norsk realisme i 1830 og 40 aarene. Et bidrag til intelligenspartiets historie /
273

(1914) [MARC] [MARC] Author: Lilly Heber
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

273"

norsk folkeliv og endelig, som det sidste punkt paa program*
met, skildringen av folkets »Hus* og Hjerteliv«.

Vi finder at Welhaven overalt gaar forsigtig og forsøks*
mæssig tilverks, hans evner vokser langsomt frem til mod*
ning. I de naturskildrende digte lykkes det helt generelt
realistiske landskapsmaleri ham bedst, mens han forholdsvis
sent finder form for særpræget nationalt farvede naturstem*
ninger — men da naar han ogsaa mesterskap.

Ogsaa i Welhavens behandling av norsk sagnstof spores
en lignende vekst. Fra begyndelsen av træffer vi som oftest
disse emner sammenvokset med psykologiske motiver, med
naturskildringer, ja endog med realistiske teorier, ogsaa her
leter Welhaven sig frem til gyldig helnorsk form, ogsaa her
naadde han mesterskap gjennem langsom vekst.

Likeoverfor opgaven at gjengi folkets hus= og hjerteliv
gjør Welhaven sin helt selvstændige indsats. Hans traditioner
og miliø tillot ham ikke at se dette hus* og hjerteliv inden=
fra i de brede lag av folket. Men Welhaven vendte sig dit
han var kjendt, til sit eget miliø, til de selskabelige forhold
i 1830* og 40*aarenes Kristiania, til sit eget hjerte* og sjæleliv,
til den nærmeste virkelighet han var fortrolig med. Slik
kom han til at levere direkte forarbeider til norsk novelle
og roman, fremfor alt til Norges første psykologiske roman,
Amtmandens Døtre.

Disse mangengang nærgaaende portrætter av samtidens
liv brukte Welhaven som hvastslepne vaaben mot tidens for*
domme og mangler, — det var det virkelige liv digtningen
skulde gjengi, og som den derigjennem maatte tjene (Den
første Kjærlighed, Soirébilleder, Paa Ballet).

Endelig driver Welhavens realistiske instinkter ham til
en psykologisk problemdigtning, som munder ut i en dypt
personlig præget realistisk filosofi. Ja, saa direkte strømmer
Welhavens livssyn ut fra det eiendommeligste i hans person*
lighet, at det synes som om Welhavens kamp for den klare
tanke og dens opgave i tilværelsen, først og fremst under
den digterisk skapende proces, til syvende og sidst bundet i

18

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:29:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/noreal3040/0299.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free