- Project Runeberg -  Norge. Uddrag af ældre og nyere Forfatteres Skrifter /
74

(1880) [MARC] Author: Fredrik Bætzmann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Norsk Kunst. I. (Udg.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

— kom til at tage nogen virksom Del i den livlige kunstneriske
Rørelse, hvorom saa mange Mindesmærker bære Vidnesbyrd i
Europas øvrige Lande.

Den væsentligste Aarsag laa maaske i en vis, Folket medfødt
Mangel paa Klarhed i den kunstneriske Udformningsevne, en
Mangel, der vel ikke hindrede det i Frembringelsen af de
ejendommelige Digtninger, der ere bevarede fra Norges Oldtid, idet
det Væsentlige her mindre var den ydre Fuldendthed end
Indholdets romantiske Storartethed — men som nødvendigvis maatte
stille sig i vej en for en stærk og ren Udvikling af de bildende
Kunster. Gjennemgaar man Beretningerne om de gamle
Nordmænds Bygningsskik, deres Udsmykning af Boligerne og lignende,
kan man ikke undlade at lægge Mærke til, at saasnart det gjaldt
at gaa ud over det Hverdagslige, synes det mere at have været
Pragtlysten end Skjønhedssandsen, der blev raadende. I
Almindelighed holdt man sig imidlertid helst til det Gamle og indlod sig
kun lidet paa selv at skabe noget Nyt. Hvad den offentlige
Bygningskunst angaar — thi om nogen hjemlig Billedhugger- eller
Malerkunst bliver der saagodtsom slet ikke Tale — da
indskrænkede man sig somoftest til at efterligne, hvad man havde seet i
Udlandet, fornemmelig da i de Lande, hvor Nordmænd mest
færdedes — England og Normandiet — eller hentede Bygmestere
og Svende fra disse Egne, naar et vidtløftigere Byggeforetagende
krævede større Indsigt, end Landet selv kunde raade over. Det
eneste Mindesmærke fra Middelalderen, der kan gjøre Fordring
paa nogen Betydning for den egentlige Kunsthistorie — idet
Resten mest kun har arkæologisk Værd – er den bekjendte
Domkirke i Throndhjem, i sin Tid vistnok baade det pragtfuldeste og
det i flere Henseender mest originale Bygningsværk i Norden.
Uagtet Grundmotiverne i Kirkens Anlæg naturligvis ere de samme,
der vare fælles for hele Samtidens europæiske Kirkebygningskunst,
have disse Motiver alligevel her undergaaet ejendommelige
Ændringer, som ikke helt og holdent lade sig forklare af fremmed
Udspring. Flere større Bygningsværker fra Middelalderen ere
vistnok blevne ødelagte — f. Ex. Kristkirken og Apostelkirken i
Bergen — men selv om disse vare blevne bevarede, vilde vel
Norges Kunst i Middelalderen have frembudt det samme tarvelige
Billede som nu.

En Undtagelse herfra danner dog en enkelt Gren af den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:32:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norge80/0082.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free