- Project Runeberg -  Norge. Uddrag af ældre og nyere Forfatteres Skrifter /
181

(1880) [MARC] Author: Fredrik Bætzmann
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Oskarshal. (P. Botten-Hansen. 1854)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Hele. Næste Scene, «den yngste Søns Afsked», er Gjenstand for
almindelig Beundring. De unge Damer ere mest henrykkede over
den vakre Gut, der forlader Hjemmet, og i hvis Træk en
sorgblandet Frejdighed og en romantisk Higen ud i Verden læses paa
en Gang. Mødre, der have følt, hvad slige Adskillelsens Øjeblikke
have paa sig, sympathisere mest med den grædende Kone, der
tørrer Taarerne væk med Forklædet, medens vise og værdige Fædre
især beundre den Erfarenhed og Livsvisdom, der taler ud af den
raadgivende og formanende Faders Træk. Sønnen er borte. Naar
vi komme til næste Scene, finde vi Ægtefolkene alene — gamle
og graa, søgende Trøst og Opbyggelse i Bøgernes Bog. De fleste
beundre det andagtsfulde Alvor, der staar præget i den læsende
Husfaders Træk, og den tilfredse Gudhengivenhed, som er udbredt
over det bedstemoderlige Ansigt. Men somme finde sig dog mest
tiltalte af Stuens landlige Nethed og Simpelhed, og enkelte mene
endog, at Kaffekjedelen, der staar paa Skakke paa Bordenden ved
Siden af den ærlige Husmoder, er det mest natursande og
ypperligste af alt. Dog, da Hallen endnu har meget andet, som fordrer
vor Opmærksomhed, maa vi forlade disse herlige Malerier, ved
hvilke vi allerede have dvælet for længe, fordi de nemlig have den
Egenskab, at de lokke enhver til en idelig gjentaget Beskuelse og
forlede selv kritisk uerfarne Mennesker til at blive Kritikere og
kolde Kunstbetragtere til at blive Sværmere.

Fra Spisesalen gaa vi over Gangen til Salonen, et Pragtværelse
i Ordets sandeste Betydning. Gulvet er parquetteret, af Alm, Eg
og Birk, Taget er prydet med rig Stukkatur og Væggene
bedækkede af udskaaret Arbejde og rødt Fløjels-Betræk, ved hvilke
broncefarvede Statuer af Odin, Harald Haarfager, Olaf Tryggvessøn, Olaf
den Hellige og Sverre, modellerede af Michelsen, ere anbragte paa
Konsoler. Rundt om Frisen er i Medailloner af udskaaret Eg
anbragt 18 Brystbilleder af karakteristiske Personligheder fra den
norske Middelalder, saasom af Krigere, Prælater, Statsmænd,
udførte i Zink efter Modeller af Borch. Hertil kommer et rigt
udskaaret Møblement i antik norsk Smag, og ligeledes med rødt
Betræk. Over al denne Pragt kaste de høje, farvede Spidsbuevinduer
en dæmpet Lysstrøm.

Fra dette Pragtværelse ile vi gjennem en Entré op ad en
Spiraltrappe til Bygningens anden Etage. Vi komme her til, hvad
man kunde kalde Kongens Dagligstue. Væggene ere rigelig prydede

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:32:40 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norge80/0189.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free