- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / XVIII. Nordlands Amt. Anden del (1908) /
577

(1885-1921) Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EVENTYR.

O i I

I Wolfs «Deutsche Sagen und Marchen» meddeles et flamsk
sagn om den ugudelige junker af Herzogenbüsch, som i kaadhed
og i vantro ligeoverfor udødeligheden indbyder en dødningeskalle
til gjæst. Da benskranglet virkelig indfinder sig hos ham,
besvimer han af skræk, og da kan kommer til sig selv, er han
vanvittig.

En fransk ballade af Xérée Quépat i • Chants populaires
mos-sins fra egnen om Metz henlægger begivenheden til Rheims.
Det er en ung mand, som klæder sig ud som spøgelse og
skræmmer folk i fastetiden. Han har brugt en dødningeskalle til hoved;
da han spiser tilkvælds, banker den døde paa, og han maa dele
baade mad og seng med ham, medens moderen tilbringer natten
i bøn. Askeonsdag faar ynglingen sakramentet og dør.

Samme emne er behandlet i en bretonsk ballade hos
Wille-marqué i Barzaz-Breiz». Ogsaa her er det en unggut, som løber
fastelavn; han har sat en dødningeskalle paa hovedet med tændte
lys i øienhulerne. Da han siden kaster skallen paa kirkegaarden,
indbyder han den spottende tilkvælds. Den døde kommer og
banker paa og indbyder gutten til at komme ned til ham i graven.
Han skriger op i rædsel og styrter død ned. Hændelsen er her
henlagt til aaret 1486.

Ogsaa fra Spanien og Portugal er der beretninger af denne
art, saaledes fra Portugal fortællingen med titelen Mirra»
(Skelettet) og fra Spanien en romance i Pidals samling af asturiske
romancer.

Her er det en vellystig libertiner, som gaar til messe for at
se paa de vakre piger; paa veien støder han til en hovedskalle
og siger spøgende: «Du kunde komme og spise med mig, du.»
Skallen ler og lover at komme. Men han vil have gjengjæld,
ved midnatstid skal hans vært møde ham ved kirken. Han er
dumdristig nok til at komme. Da viser den døde ham en aaben
grav og siger: «Entra, entra ei caballero (Stig ned, stig ned, herre).
Du skal sove med mig og du skal spise med mig.»

Denne lille gruppe med tragisk udgang og især de
sidstnævnte formninger fra den Pyrenæiske halvø leder over til en
anden meget specielt formet gruppe, som gjentagende har gjort
sig stærkt gjældende indenfor den nyere kunstdigtning, og hvortil
vi nu skal gaa over.

Eventyrmotivet med den indbudte hovedskalle har med
udeladelse af alle skildringer af hinsidige glæder og straffe afgivet
stof til en ganske speciel sagnudvikling, som munder ud i det
literære sagn om Don Juan.

Don Juan er en ødeland og vellystning, som med vold eller
med list krænker alle de kvinder, paa hvilke han kaster sine øine.
En af dem raaber sin fader til hjælp, men Don Juan fælder ham

37 Nordlands amt II.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:49:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/18-2/0593.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free