- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / XVIII. Nordlands Amt. Anden del (1908) /
578

(1885-1921) Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

578 *

NORDLANDS AMT.

i tvekamp og retter mistanken paa den mand, hvis kappe han,
for leiligheden har taget paa. Den dræbte er en hosstaaende
mand, og efter hans død reises der en marmorstatue for ham.
En aften, Don Juan færdes forbi statuen, griber han den i skjægget
og indbyder den bespottelig til at være sin gjæst om aftenen.
Statuen kommer. Don Juans muntre tjener besvimer af
forfærdelse, men Juan er fræk og koldblodig som altid og modtager
til og med stengjæstens indbydelse til besøg igjen i hans
gravhvælving. Her bliver Juan modtaget af den døde ved et bord,
som er dækket med slanger og skorpioner, som taffelmusik lyder
en streng bodssalme, og tilsidst griber den dode ham og synker
med ham ned i helvedes flammer.

Dette er sagnet om Don Juan, saaledes som det optræder i
den ældste skikkelse under Juans navn i et spansk skuespil fra
omkring 1620—30, «EI burlador de Sevilla» (Spotteren fra
Sevilla). Skuespillet har almindelig været tillagt den berømte
spanske dramatiker Tirso de Molina, som i virkeligheden lied Gabriel
Tellaz. Han var fodt omkring 1570 og dode 1648, og er en lidt
yngre samtidig af den berømteste spanske dramatiske digter Lopez
de Vega.

Tirso var munk og ved sin dod prior i et kloster; tiltrods
for at han ved siden af sin embedsgjerning ogsaa var ordenens
krønikeskriver, flk han tid til et overmaade udstrakt dramatisk
forfatterskab; han er som digter ikke langt fra at være ligesaa
frugtbar som Lopez de Vega. Allerede i 1621 havde han
forfattet over 300 komedier.

«EI burlador de Sevilla» horer til Tirsos flygtigste arbeider,
om stykket end indeholder partier, som alene en digter af hoi rang
kan have skrevet; særlig er Don Juans karakter mesterlig
fremstillet. I Spanien har det dog været mindre navnkundigt end i
udlandet. I italiensk bearbeidelse blev det opfort paa forskjellige
scener i Italien allerede ikke længe efter 1620, og i Frankrige
har man fra 1659 til 1665 ikke mindre end 3 forskjellige
bearbeidelser; den sidste stammer fra selve Moliére. Over Tirsos
drama er Mozarts bekjendte opera digtet.

Tirso de Molina er imidlertid ikke den første dramatiske
forfatter, som har behandlet dette emne, om end tilknytningen til
Don Juan forekommer i Tirsos spanske drama.

De lærde skoler og seminarierne pleiede i renaissancetiden
og de følgende aarhundreder at opfore forskjellige skuespil med
moraliserende tendens. Blandt disse saakaldte skolekomedier
møder vi forst dramatiske behandlinger af dette sagnemne, de ældste
i jesuiterseminarier i Østerrige i 1615 og 1625. Detalmindeligste
navn paa helten er i disse komedier Leontius. Stykket fra 1625
fortæller om en italiensk adelsmand, som paa en kirkegaard i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:49:38 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/18-2/0594.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free