- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / III. Kristiania. Første del (1917) /
101

(1885-1921) Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BYEN OG DENS GATER.

101

gang var det eneste opførte af den planlagte museumsbygning,
blev Nationalgalleriet indstalleret, medens Skulpturmuseet havde
brug for underetagen for sin afstøbningssamling.

I loftetagen kom kobberstiksamlingen, som havde bestaaet
siden 1877.

Til en samling af afstøbninger efter antik kultur gav
sparebanken i 1876 en betydelig gave til kommunen, forat den kunde
opføre en bygning til den vordende samling; staten gav tomt
paa Tullinløkken.

I slutten af 1870-aarene reistes paa Tullinløkken en for den
tids Kristiania imponerende bygning efter Adolf Schirmers
tegninger. Foreløbig opførtes midtpartiet af den planlagte bygning,
som var tænkt senere udvidet med en sydfløi som den, der kom
nogle og tyve aar senere. Nordfløien mangler, som berørt, endnu.

Skulpturmuseet aabnedes i 1882 med Nationalgalleriet som
leieboer i 2den etage.

Baade Nationalgalleriets malerisamling og Skulpturmuseets
afstøbningssamling vokste raskt og kom til at staa hinanden i
veien. Statens kunstsamling boede tilleie hos kommunen. Efter
vidtløftige forhandlinger i 1902 kom man til en overenskomst,
hvorved kommunen overdrog til staten saavel Skulpturmuseets
bygning som dets samlinger og legater (80 000 kr.), samt gik ind
paa at yde 70 000 til bygningens fuldførelse, medens staten paa
sin side overtog al videre omsorg for skulptursamlingen og
foreløbig gik igang med at opføre den ene af de to fløie, som
bygningen manglede.

Statens kunstsamling fik saaledes eget hus. Samtidig blev
der knyttet til det gamle Nationalgalleri en kunsthistorisk
afstøbningssamling af skulptur fra antik tid og renaissancen, og endelig
blev kobberstik- og haandtegningssamlingen føiet sammen med
det andet.

Med denne sammenslutning af de tre institutioner fra
begyndelsen af 1903 fremkom en ny statsinstitution for
billedkunst, som flk nyt officielt navn Statens kunstmuseum, men det kaldes
gjerne endnu Nationalgalleriet.

Fra galleriets oprettelse og indtil 1869 var det tegneskolens
direktion, som forestod galleriets styre.

I begyndelsen af 1890-aarene styredes galleriet af et
kunstnerkollegium paa syv mand.

Fra slutningen af 1908 flk museet en fast, af regjeringen
udnævnt direktør.

Sterkt repræsenteret i Nationalgalleriet er den nationale
malerkunst, som begyndte med Dahl og Fearnley, fortsætter med
Tidemand, Baade, Frich, Cappelen, Bodom, Gude, Eckersberg, Ludvig
Munthe og Sinding.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:34:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/3-1/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free