- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / IV. Hedemarkens Amt. Første del (1902) /
650

(1885-1921) Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ti50

HEDEMARKENS AMT.

det natlige frieri fra forskjellige steder i Tyskland paa en maade,
som viser, at dette foregaar der paa lignende vis som hos os
eller som det, som hos os kaldes natteløberi.

Den nat, da de pleier besøge jenterne, kalder de
kommenatten (Kommnacht), og selve besøget har mange navne: Fensterln,
Gassln, Gasselgehn, Fugen, Kiltgang, Frei, z’Liecht gehn eller sitzen,
Menschern, Kortein, uf Karess gehn o. s. v. Skikken er udbredt
over næsten hele Tyskland. Besøget pleier at finde sted paa de
3 fedt- eller kjøddage, tirsdag, torsdag og lørdag eller søndag.

Pigerne i Tyrol gjemmer i sit skab en flaske brændevin til
sin gut, og ligesaa er soveværelset hos pigerne paa Femern
forsynet med spise og drikke.

Meyer beretter, at det ikke ansees for skam at give sig hen
til frieren, ja at forældrene begunstiger disse besøg, idet de f. eks.
paa Femern og i Overyssel og vistnok paa mange andre steder giver
sine giftefærdige døtre et afsidesliggende værelse, hvor de
uforstyrret kan holde til med sine friere.

Sædvanlig ender dette natteløberi med ægteskab, og gutten
gifter sig i de fleste egne med pigen, naar hun har født ham et
barn. I Midtre Schlesien omkring Breslau er antallet af
jomfruelige brude neppe en tredjedel, og andre steder er det endnu
værre. Ufred i ægteskabet eller ægteskabsbrud er fra konens
side undtagelse.

I sin bog om det badenske folkeliv ytrer E. H. Meyer om
natteløberiet, at denne gamle fællesgermanske uskik synes
forældrene ogsaa her i tidligere tider snarere at have begunstiget
eller taalt, end at de har hindret det.

Naar gutten kommer, pleier han at banke sagte paa
køkkenvinduet eller vinduet til værelset; faar han ikke noget svar, naar
han har banket oftere, gaar han. Er vinduet høit oppe paa
væggen, tager han med sig en stige.

Nogle steder, f. eks. i Baden, drives natteløberiet ganske
aabenlyst. Om lørdags aftenen drikker de, som vil gaa til sine
kjærester, paa værtshuset og spiser en pølse og tager en anden
med i lommen for at . give den til gaardshunden, forat den skal
være rolig. Søndag morgen sover begge ud, gutterne gaar da
ikke i kirke, saa at man altid ved, hvem af dem der har været
hos sin kjæreste; men pigerne passer altid paa ikke at komme
for sent i kirke.

Antallet af uægte børn viser den høieste procent der, hvor
bebygningen er spredt, lavere staar den i landsbyerne og lavest
i byerne.

I almindelighed tager man denne skik og dens følger let;
nogle steder betragter man en piges svangerskab før giftermaalet
som en Guds tilskikkelse, der maa bæres.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:35:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/4-1/0664.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free