- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / V. Kristians Amt. Anden del (1913) /
589

(1885-1921) Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

HISTORIK.

589

i fortællingen om ham viser, at denne er laget. Legenden
udmaler den biskop, som siges at ledsage kongen, saaledes som
legendens ophavsmand har seet, at en biskop var klædt,
naar han gjorde tjeneste ved hoialteret i sin domkirke.

Den mitra eller hue, som legeudeforfattereu udstyrer
biskopen med, har horn, siden Tord Istermage kalder ham
hyrningr, en mand med horn. Men den mitra, som biskoperne
bar i 1028, var lav og rundagtig oventil; det var først ved
begyndelsen af det 12te aarh., at mitraen fik to cormia eller born.

Den geistlige legendeforfatter, som skulde beskrive
Tors-billedet, synes at have skildret dette efter de i bibelen omtalte
afgudsbilleder, efter steder som disse: «Deres afguder er af sølv
og guid», «de er gjort af en træskjærer, de er forgyldte og
forsølvede». De i bibelen omtalte afguder blev dyrkede ved
madofre, de «sætter mad frem for guder af sølv og af guld og af
træ», men nordmændene vides ikke at have bragt sine guder
madofre.

Legenden synes at være bygget paa et vandresagn, hvis
oprindelse er at søge i fortællingen om Bel i Babylon i de
apokryfiske bøger. Bel æder og drikker hver dag, som Tor. Bel
faar daglig 12 skjæpper fint hvedemel, 40 faar og 6 ankre vin,
Tor 5 leiver brød og kjød. Bels madoffer fandtes fortæret om
morgenen, som Tors. Bels offer fortæres af afgudspræsterne
med hustruer og børn, Tors offer af mus, padder og andet utøi.
Det er andre væsener, som nyder godt af madofferet.
Afguds-præsterne faar fat paa den for Bel fremsatte næring gjennem «en
lønlig indgang under bordet». Smaadyrene har ligeledes «eu
lønlig indgang» i det hule billede. Endelig ender det hele
baade i Babylon og paa Hundorp paa den maade, at bedrageriet
opdages, og gudebillederne ødelægges.

Der er lighedspunkter, saa myten om Bel i Babylon vistnok
er omskabt til legenden om Tor paa Hundorp.

Kong Olav reiste 1021 fra Gudbrandsdalen til Hedemarken
og kristnede der. Derefter reiste han til Toten og Hadeland og
rettede skikkene og holdt først op, da alle var kristnet.

Høsten 1023 drog Olav ind Sognefjorden og derfra op til
Valdres, som var fuldt hedensk. Kongen reiste saa hurtig som
mulig op til vandet, Vangsmjøsen eller Slidrefjorden, og kom
før bønderne ventede ham ; der tog han deres baade og
indskibede sig paa dem med hele sin flok. Siden sendte han
thingbud, og thinget blev sat saa nær vandet, at kongen kunde
benj’tte alle baadene, oin han skulde trænge til dem. Bønderne
søgte til thinget i stor mængde og fuldt væbnede.

Da bønderne havde hort, at kong Olav havde faret over til
Valdres og var kommen ned i bygden, havde de ladet hærrør

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:37:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/5-2/0601.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free