- Project Runeberg -  Nornan. Svensk kalender / 1886. Trettonde årgången /
162

(1873-1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Zorn. Af Georg Nordensvan. Med Zorns porträtt och illustration »Café chantant i Spanien»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

När Zorn for upp till Stockholm, var det
fortfarande i akt och mening att bli skulptör — fast han
då knappt förstod hvad som menades med det ordet.
Hans gynnare ansågo trähästarne vida mera
utmärkande för hans anlag, än det han klottrat med
vattenfärg. Men sjelf fann han det mycket lättare och
roligare att måla.

Så kom han 1875 från slöjdskolan in i »principen»,
gick den vanliga vägen genom »klotsen» och »gipsen»,
kom så upp i antiken och fick den svarta mössan.
Och han liksom andra tecknade sig igenom den och
flyttade in i modellen.

Der var muntert lif på den tiden. Der var skämt
och öfverdåd. Man sparade hvarken på rättframhet
eller på sarkasmer.

Der satt Zorn med sitt runda dalansigte, sitt långa
hår och sina säfliga rörelser. Säker och tystlåten,
tecknade bredt och elegant, litet lekfullt ibland, vårdslöst
någon gång, men med skarp formkänsla. Och envis

— ingenting, som han ej sjelf såg, fick komma med
på teckningen.

Och hans blick var skärpt allt från början.

Det var inte utan att inte han liksom andra fick
sina pikar, ganska skarpa ibland.

Kamratkritiken är hårdhändt och tar intet hänsyn.
Den talar mest om bristerna och spar på berömmet.
Smickrar aldrig. Men det är den bästa sort af kritik,
just derför att den är så rättfram. Och den uttalas
mellan fyra väggar och sårar endast den egenkäre.
Man lär af den och af andras föredöme mer än i
allmänhet af sina lärare.

Zorns teckningsprincip hade anseende inom
kamratkretsen. Han nämdes som ett exempel, när det blef
tal om persoiiligt teckningssätt. Hans förmåga som
porträttör beundrades af kamraterna. Serien af dessas
porträtt, utförda under lektionstimmame i raska drag,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:05:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nornan/1886/0192.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free