- Project Runeberg -  Nornan. Svensk kalender / 1887. Fjortonde årgången /
153

(1873-1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

»Visite chez la fermiére», en af de främsta svenska
dukarne, stannade i Frankrike.

»Hos arrendatorskan» — som i af bildning ses i
Nornan — är en liten hvardagsscen, ypperligt
berättad, en rolig och glad bild ur hemlifvet, skildrad med
den stora förmåga i karakteristiken och den gedigna
tekniska färdighet, som utmärker Salmson. Motivet
är från Skåne. Typernas förträfflighet torde ej behöfva
påpekas — den unga, vackra värdinnan, presiderande
lugnt och värdigt i soffan, de båda intresserade
gummorna i sina egendomliga drägter, flickan, som tittar
ner till barnet i vaggan, gossen, som uppsträckt och

försigtig dricker kaffe från fatet–- allt i hop gripet

på bar gerning och måladt raskt och djerft, i några
detaljer påminnande om pastelltekniken.

Från Paris gick åtskilliga konstnärers färd till
Berlin, till den storartade jubileums-utställningen
derstädes. Ett dussin svenska taflor kunde letas upp
der: Larsson, Salmson, Hellqvist, Krouthén, Björck,
Olof Jernberg m. fl. företrädde vårt lands konst.

Der sågs äfven Axel Kulles i Nornan af bildade
»Killespelare», en redan förut i Stockholm populär
tafla, äfven den med skånskt motiv. Kulle är skåning
och känner sitt folk. Präktiga typer hade han också
fått fatt uti denna gång, — ett dråpligt par dessa båda
högra spelarne, den unge kustbo-eleganten med cigarr
och i skinntröja och den rufvande »jordaträlen» med
sin nedböjda nacke och sin humoristiska uppsyn, som
bildar en omotståndlig förening af slöhet och illparighet.

Hemma i Stockholm var död säsong; hade
mä-larne något att visa, så sparade de sina krafter till
det stora slaget, som skulle stå i Göteborg, när
Valands hus blef färdigt. Tomt var det i
konstföreningarna, hos Blanch höllo utländska konstverk till,
Mun-kaczys »Kvinnorna vid korset» och derefter en hel
lättfärdig pariserdemimonde, presenterad af van Beers.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 11:23:51 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nornan/1887/0173.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free