- Project Runeberg -  Nornan. Svensk kalender / 1888. Femtonde årgången /
208

(1873-1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konst och literatur. Af Georg Nordensvan. Med afbildningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vandet att flytta lifvet, det så ofta förbisedda,
ringaktade, det fulla, rika, vexlande lifvet in i konsten har
nu vaknat på nytt och skärpt fordringarna, vidgat
blicken, gifvit styrka åt den personliga uppfattningen, det
trogna naturstudiet.

Det är författaren, som har till mål att lära oss
känna individen, konstnären skall visa honom för oss.
Det får aldrig förbises, att det är först och sist med rent
måleriska medel, målaren skall verka. »II faut peindre
pour étre peintre», säger fransmannen. När vi se en
tafla, är det koloriten som ger oss det första
intrycket — hvilket också ofta blir det varaktiga. Sedan
sätta vi oss in i ämnet, studera kompositionen,
detaljerna, hvilka alla skola bidraga till att skärpa
totalintrycket. Men vill målningen verka som annat än
målning, så lemnar den sitt eget område och blir literär,
teatralisk, melodramatisk, filosofisk, hvad allt den
kan bli.

Hvad det rent yttre hos konstverken vidkommer,
är vår tids sträfvan att måla ljuset, luften, att ej flytta
det som skall framställas in i atelierns konstlade dager
och måla det der inne, att ej öfversätta, förfina
naturen, utan gifva den rättframt, påtagligt, i all dess rika
omvexling, med dess bizarrerier liksom med dess
storslagna kraft.

»Luminismen», ljusproblemet, är hvad som jemte
det intensiva i studiet af de valda ämnena upptager
samtidens målare. Orsaken hvarför pariserskolan — som
egentligen alls ej är någon skola — står i spetsen för
hela den moderna konstutvecklingen, är att söka just
i dess mod att låta hvarje individuel uppfattning tala
för sig, i den friska djerfhet, hvarmed den slår upp
dörrarna från ateliern till lifvet utanför och lär
konstnären måla just det han ser och måla alldeles så som
han sjelf ser det. Djerfheten i skildringen utesluter
ju hvarken gedigenhet eller allvar.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:05:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nornan/1888/0232.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free