- Project Runeberg -  Nornan. Svensk kalender / 1889. Sextonde årgången /
122

(1873-1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Från konstverlden. Med porträtt af Nils Forsberg samt afbildningar af hans målningar »Akrobaterna» och »En hjeltes död» samt teckningar af C. Flodman och V. Behm

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

möjlig, när deras utveckling är färdig, så är det
konstens utöfvare Sjelfva, som enigt och energiskt skola
taga sitt öde i sin egen hand. Men dertill kräfves
först och nödvändigt, att kasta öfver bord allt
partisinne. Och om det är något parti, som bör taga
första steget och räcka handen till gemensamt arbete
för det höga och vigtiga målet, så är det utan tvifvel
det akademiska. Den dag, då detta sker och de nu
splittrade krafterna enas, skall af hvarje konstens vän
i Sverige helsas såsom gryningsdagen till ett nytt och
betydelsefullt skede i den svenska konstens historia.»

Under året ha fem af våra konstnärer blifvit
bortryckta af döden. Det var J. W. Wallander, Axel
Nor dg?’en, Adolf Nor dlin g, Hj. Sandberg och C. Flodman.

Wallander var på sin tid en firad genremålare i
af den äldre diisseldorfsskolan. Hans tekniska
färdighet var alltid svag, men hans taflor slogo an, tack
vare (Jpn gemytliga anda, som utmärkte dem, och de
trefliga små historier, de berättade. Berättare var han
alltid i sin konst vida mera än målare i modern
mening. Hans skaplynne gjorde honom tidigt till
’bour-geois’, han lefde nöjd i Stockholm och lät tiden gå
sig förbi.

Liksom Wallander var Nordgren typ för
diissel-dorfarne. Men han var på ett helt annat sätt än den
förre herre öfver sina uttrycksmedel. Hans teknik
var gedigen, hans styrka i att gifva uttryck åt
stämningen betydande. Hans landskap voro, som
naturligt är, atelierarbeten, men ingen nekar till att han
lyckades i hvad han sade sig sträfva efter: »visa
verlden att man kan måla i Diisseldorf». På tyska museer
finnes han flerstädes representerad.

Nordling hörde till den generation här hemma,
som, väckt af Alfred Wahlbergs öfvergång till
pariser-skolan, lade all vigt vid stämningens enhet. Han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 18:47:19 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nornan/1889/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free