- Project Runeberg -  Nornan. Svensk kalender / 1889. Sextonde årgången /
176

(1873-1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Två Stockholmsstjernor. Af Puck. Med porträtt af Ellen Hartman och Anna Pettersson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

framställarnes brister, blott det var glöd och
hängif-venhet i spelet.

Nu går turisten inte på teatern för att se Tosca
eller Romeo utan för att se den gudomliga Sarah eller
Joseph Kainz, och stockholmarn bryr sig föga om ’En
räddande engel’ och lika litet om }Kolhandlarne’, men
han bryr sig mycket om fru Hartman och Anna
Pettersson, och ha våra herrar musici ännu ej hunnit så
långt att de fournera Vasateatern med operetter, skrifna
för fröken Pettersson, så författa åtminstone våra
dramaturger, äldre som yngre, komedier, som de tillegna
fru Hartman i det ganska vissa hopp att hon skall
föra dem till seger.

Ellen Hartman är publikens gunstling i den grad
att man lika friskt applåderar hennes öfverdrifter som
det gedigna och lofvärda i hennes framställningar.
Hon har alltid publiken med sig och hon behöfver
aldrig frukta för dess kritik, hon förstår ypperligt
konsten att afväpna sina åskådare genom sin friskhet och
sitt glada lynne, ibland också genom sin intelligens
och sitt allvar. Hon har hittills alls ej uppnått
hvarken Samary, Reichemberg eller Agnes Sorma — men
det hindrar henne ej att vara den mest
oskuld-fullt friska unga dam, en förste älskare kan önska sig
till moitié, och i efterpjesen den muntraste
stockholms-tös, på öfvergången från barn till kvinna. Den
räddande engeln har blifvit typisk för henne under detta
första skede af hennes utveckling, och fru Edgrens
Gurli — den stockholmska skolflickan — fick sedan
ett supplement i Ernst Ahlgrens Siri — den okonstlade
landtflickan med alla de slumrande möjligheterna.

Det var i en dylik roll, Ellen Hedlund,
sjuttonårig, första gången visade sig för stockholmspubliken
— på Nya teatern den 3 november 1877. H°n
spelade Ella i »Mellan barken och trädet», ådagalade,
enligt hvad Anders Flodman skref i Aftonbladet -—

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 18:47:19 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nornan/1889/0204.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free