- Project Runeberg -  Nornan. Svensk kalender / 1890. Sjuttonde årgången /
211

(1873-1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Århundradets konstnärer. Af Georg Nordensvan. Med vignett af Georg Pauli

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tagsam och djerf konst, den dusseldorfska. Derifrån
fick det unga Tysklands konst nytt mod och ny
kraft.

Dit vandrade först Zoll och Lindholm. Dit
skyndade snart en efter annan, så fort de hade
akademistipendiet på fickan — ibland redan innan den
lyckliga dagen var inne. Der slöt man sig kring
Tide-mand, och så ansträngde man sig att måla husandakt
och bondbröllop, begrafning, frieri, utvandrarens
af-sked och landtprestens söndagsfrid, om möjligt i
ett annat manér än hvad den norske läraren gjorde.
Eller målade man tyska genrer, tyska lindansare och
pantlånare. Ofta nog blef det berättelser i bild —
Nordenberg, Wallander — eller känsliga, ypperliga
karaktersstudier — Fagerlin, d’Uncker. Men bönderna
hörde till samma slägt som de, som sjöngo och
dansade på teatern i »Vermlänningarne». De blefvo
osökta och enkla, då Nils Andersson skildrade oxdrift
och marknadslif, men genren blef vida oftare en
sentimental lyrik, som ej hade hos sig något äkta, men
som blef söt och sliskig, så att den gamle Cornelius
ej alldeles utan skäl till svar på anfallen mot hans
tankemåleri kunde utslunga sin åsigt, att fru Jerichau
var »den enda karlen i hela Diisseldorf».

Hemma slog Scholander allt som oftast på
trumman och körde ungdomen till Paris, och snart stod
man der i kö utanför Coutures atelierdörr. Derifrån
hände det att en och annan for till gamla Rom för
att fortsätta hvad en älskvärd och ädel man, som nu
låg jordad vid Cestii pyramid, sträfvat efter. Han
hette Blommér, en fin, poetisk natur, och det var
nordens myter och nordens naturlyrik, han sökt väcka
till lif. Der försökte sig Qvarnström på det nordiska
området och Molin skulle också gå genom den
riktningen. Men Molin hade börjat för sent att modellera
statyer, sedan han upphört att modellera limpor, den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:06:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nornan/1890/0239.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free