- Project Runeberg -  Nornan. Svensk kalender / 1891. Adertonde årgången /
43

(1873-1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I Oberammergau. Af Oscar Levertin. Med 2 illustrationer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

maskinmästare Lautenschlager, en lycklig
sammansmältning af en modern och en antik skådebana. –
Närmast orkestern tar ett bredt, otäckt proscenium vid
– det är platsen för skyddsänglarne, detta bibliska
dramas kör, och för de stora folkmassorna – men
bakom detta reser sig ett korintiskt tempel, genom
hvilkets portal under gafvelfältet med Kristus bland
de lidande och elända en inre, täckt scen öppnar
sig – lik den Shakspeareska teaterns midtscen –, der
de lefvande bilderna visas och handlingens
hufvudmoment utspelas. På ömse sidor om denna
midtbyggnad öppna sig ett par stadsportar, genom hvilka
man har ljusa perspektiv öfver Jerusalems af gula hus
och vajande palmer kantade gator, och bortom dessa
dörrbågar resa sig Annas’ och Pilati hus med sina
marmorkolonnader. Ytterst på flyglarne afslutas
scenen så af tvenne ljusa pelarrader, men den sista och
underbaraste inramningen gifva dock de höga bergen,
som rundt om kanta synkretsen med sina sluttningar,
der sol och skugga vexla öfver vårljus grönska och
himlen ligger soligt blå på topparne.

Emellertid spelar orkestern upp ouvertyren,
komponerad liksom all den öfriga musiken i århundradets
början af en hedervärd klockare i Oberammergau vid
namn Dedler, och denna nyktra, en smula enfaldiga
musik med sina starka reminiscenser från Trollflöjten
öfverraskar – omedvetet väntade man något af den
på en gång tunga och öfversinliga mystik, som
genomströmmar Wagners Parsifal, utan att dock hafva
klart för sig, hur denna musikaliska gotik skulle taga
sig ut i detta ljusa vårlandskap ... Skyddsenglarnes
kör träder in på scenen, ledd af sin korag och
uppstämmer prologen. Men först med Kristi intåg i
Jerusalem begynner sjelfva dramat ... Genom solljuset
öfver Jerusalems gator, der palmgrenarne fläkta för
morgonvinden, närmar sig den till öfver femhundra

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:06:24 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nornan/1891/0057.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free