Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I rampljus. Andra serien svenska teaterporträtt. Af Georg Nordensvan. Med 12 porträtt
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
truppen på genomresa uppförde »En handske», »Hela
verlden» och »Ett besök».
Hon var vacker, hon var korrekt, men det var
något kallt öfver hennes prestationer. Först på de
senaste åren har hon tagit fullt ut steget upp till den
högre konsten, har lärt att hängifva sig helt åt sin
uppgift. Intelligent har hennes konst alltid varit, den
har blifvit själfull.
Hon blef i yttre och i inre måtto den bästa
Svanhild — i »Kärlekens komedi» — den svenska
scenen för närvarande kunnat framvisa — vid sidan
af den bästa Falk i herr Thore Svennbergs gestalt.
Hennes Frou-Frou — frukten af studier i Paris —
öfverraskade göteborgspubliken genom den spirituella
karakteristiken och genom framställningens energiska
kraft. Och hennes Emma Scarli — i »Stulen lycka»,
den roll, hvari hon öfvervann Bergens publik — prisas
för den osökta naturlighet, det från allt hvad
traditionella teaterknep heter fria återgifvandet af den
varmblodiga kvinnans själsstrider, då hon har valet mellan
ett lif på spillrorna af det hem hon öfvergifvit, eller
ett lif på spillrorna af den kärlek, hon försakat för sitt
barns skull.
Hufvudrollerna i Giacosas framstående
hvardags-dram gåfvos i Stockholm af fröken Seelig och herr
Hillberg, i Göteborg af fru Håkanson och herr
Lindberg. Alla de fyra framställarne ha blifvit prisade
för ett intressant, gripande återgifvande af sina uppgifter.
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>