- Project Runeberg -  Nornan. Svensk kalender / 1894. Tjuguförsta årgången /
145

(1873-1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Treenighet. Ett och annat om målningar af Richard Bergh

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

objektiva verkligheten i all dess intetsägande
påtaglighet. En reaktion mot det moderna ögats barbarism
står emellertid — att döma efter de fruktbärande
dekorativa sträfvandena inom den engelska och franska
konstvärlden —- för dörren. Kanske skall
målarkonsten — detta må gälla den minsta stafflibild lika väl
som den vidlyftigaste väggmålning, åter en gång lyckas
blifva »une fete pour les yeux, un enchantement pour
1’esprit». Då når hon sin dubbla bestämmelse. Men
»prydnaden var den första skyldigheten af taflan».

— »un enchantement pour Tesprit».

Jag har talat om vikten ur dekorativ synpunkt
af ett finbildadt form- och färgsinne hos målaren.
Jag vill nu tala om vikten ur emotionell synpunkt af
en klarseende form- och fär^känsla hos densamme.
»Att fråga huruvida kompositionen af en tafla är god
är i själfva verket detsamma som att fråga på hvad
sätt åskådarens förnimmelser och känslor därigenom
komma att påverkas», säger Spencer i sin bok om
«Uppfostran». »Konstnären måste förstå på hvad sätt
åskådaren eller åhöraren påverkas af hans arbetes
många egendoniligheter — en psykologisk fråga. Enär
alla sinnen äga vissa gemensamma drag, måste vissa
motsvarande allmänna grunder uppkomma, på hvilka
allena konstalster med framgång danas. Dessa
allmänna grunder kunna ej fullständigt fattas med
mindre konstnären inser huru de följa af själens lagar.»

Det finns folk som tror, att det är alldeles
likgiltigt för åskådarens själsintryck af en tafla, om
målaren sätter en röd eller en blå, en ljusgrön eller
cintrongul, en hvit eller en svart klädning på den
kvinnliga hufvudfiguren i bilden, folk som tror att
Ru-bens, Titian eller Böcklin hafva ordnat grundfärgerna
och grundformerna i sina taflor endast i samma syfte
som en ung dam ordnar blommorna i en bukett eller

Norna?i 1894.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:06:51 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nornan/1894/0169.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free