- Project Runeberg -  Nornan. Svensk kalender / 1894. Tjuguförsta årgången /
175

(1873-1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ur århundradets modevärld. Af Helena Nyblom. Med 11 illustrationer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och damerna, de korta knäbyxorna för herrarne, de
utstående pocherna för damerna, blef också denna
dräkt bestämmande för en lång rad af år, betecknande
för en hel tidsålder.

Efter den franska revolutionen skedde det en
stor förändring. Det är, som om guillotinen icke
allenast velat tillintetgöra begreppen om den
traditionella noblessen, utan också velat afhugga alla andra
band mellan det förflutna och det tillkommande, ty
efter denna blodiga katastrof ser det ut som om all
organisk, naturlig utveckling af konst och smak har
upphört.

Vi ha icke längre på något område ett
konstnärligt uttryck för vår tids karaktär, utan lefva
uteslutande på lån och efterhärmningar af det försvunna.
Huru en så plötslig omkastning kunnat ske, har ännu
ingen konsthistoriker tydligt kunnat förklara. Det är
endast ett faktum, som icke kan förnekas, och ett af
bevisen därpå är den fullständiga bristen på originalitet
i våra moder.

De utveckla sig icke konsekvent, den ena som
följd af den andra, utan aflösa hvarandra med en
nästan löjlig hastighet, i det vi än gripa våra förebilder
från våra mödrars och än, strax därefter, från våra
mormödrars ungdom.

Det är en oro öfver modernas smak, som, likt
allt annat, röjer brist på karaktär i tiden, hvilken
blott tar och kastar, profvar alla hattar, vänder ut och
in på alla slags kostymer, som ett nyckfullt barn,
hvilket sluppit in i en teatergarderob och vill se huru
alla dräkterna kläda.

Aldrig har modet haft så brådt att ändra smak
eller haft lättare för att antaga hvad det i går
förkastade, än nu, men ända från århundradets början
ha dock dräkterna, i synnerhet fruntimmersdräkterna,
visat en hel rad ganska i ögonen fallande motsatser.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:06:51 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nornan/1894/0201.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free