- Project Runeberg -  Nornan. Svensk kalender / 1897. Tjugufjärde årgången /
62

(1873-1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Några konstverk. Med afbildning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vändande svanarna seglande fram öfver det skumma,
färglösa nordiska landskapet med sofvande skog och
spegelklar insjö — och där ofvan den lugna,
half-ljusa vårhimlen — en stämning af äkta svensk
karaktär, gifven med intensiv kraft och monumental
enkelhet. Som den kanske mest genuint svenske af alla
våra målare visar sig Liljefors i denna liksom i flera
af sina arbeten från senare år — en plats bland de
bästa af våra samtida svenska konstnärer tillkommer
honom utan all fråga.

Richard Berghs själfporträtt var ett af de främsta
svenska numren på denna sommars skandinaviska
utställning i Göteborg. Taflan är målad för den
bekanta samlingen af konstnärers själfporträtt i
Uffizii-galleriet i Firenze. Porträttet är lugnt och värdigt
hållet i ett bredt, enkelt och säkert måleriskt föredrag,
konstnären har undvikit alla tekniska finter, alla
arrangerade färgproblem. Det är ett gediget och äkta
konstverk, som kommer att stå sig i täflan med de
många mästareporträtt, bland hvilka det skall få
sin plats.

På utställningen i Göteborg gjorde bland andra
taflor Per Ekströms »Ruin» ganska mycket uppseende.
Denna stora målning var till hela sin anläggning och
karaktär olik de stämningar, Ekström förut med
förkärlek valt. Från mjuka franska skymningsstämningar
med måne eller sjunkande sol har han efter sin
förflyttning till hemlandet öfvergått till att aflocka den
nordiska vinterhimlen med sol bakom disig luft dess
färghemligheter. En elegisk, drömmande ton har oftast
karaktäriserat hans motivval. Men i »Ruin» har han
släppt lös den starkaste färgskala i skarpt dagsljus,
här rör han sig ej med veka mellantoner, här spelar
han med full orkester. Utsikten öfver den gamla

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:07:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nornan/1897/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free