- Project Runeberg -  Nornan. Svensk kalender / 1898. Tjugufemte årgången /
216

(1873-1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Knut Almlöf. Utkast af Emil Grandinson. Med 7 porträtt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

köpa några famnar för mitt enskilda behof» — denna
replik sade Knut Almlöf med en fart och kraft, som
kom oss att tänka på det klasshat och det segrande
tiers état, som skapa revolutioner, ända tills han
lan-cerade den sista sarkasmen med en viss godmodighet,
som återförde rollen i dess förra plan. Ja, till och
med när herr Poirier är löjlig, när fåfängan löper i
väg med hans sens commun, fanns hos herr Almlöf
på botten något af det sant mänskliga, det verkligt
upplefda, som stämde nästan sympatiskt. När markis
de Presles smickrar hans fåfänga och i den stora
scenen vid bordet förespeglar honom, att han bör bli
pär af Frankrike, då blir han uppblåst som en tjusad
påfågel — men sträcker i nästa ögonblick armen öfver
bordet, liksom hejdande mågen i hans föresats och
säger: »Bara baron 1» Det är en fin komik som
utvecklas, när en rolls glanspunkt ligger i en sådan replik.
Här gaf Coquelin en stor stum scen, som afbröt
handlingen och ännu en gång gjorde figuren mycket
löjligare (jag behöfver ej säga med hvilken komisk saft
och bredd det gjordes), men på samma gång mindre
mänsklig och enkel än Almlöfs Poirier. Jag känner
ej traditionen i Paris för denna roll, jag vet ej hur
Augier kan hafva önskat den spelad; kanske är
Co-quelins framställning mer i öfverensstämmelse härmed,
det är ju strängt taget endast Antoinette och ej hennes
far som skall imponera på marquisen och publiken

— men som Almlöf spelar rollen är den sann, kvick,
mänsklig och fullt konsekvent.

Till och med hos Knifving, denne advokat som
ej tillhör någon bestämd tid, som hvarken är romersk,
tysk, fransk eller svensk, skymta dessa drag, som
visa att skådespelaren skapat en hel människa bakom
rollens repliker. Hur pointerar han ej sin ställning
som öfverklassmänniska trots fattigdom och elände, då
han vägrar att låta växla ioo-kronsedeln hos hökarn

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:07:39 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nornan/1898/0248.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free