- Project Runeberg -  Nornan. Svensk kalender / 1901. Tjuguåttonde årgången /
160

(1873-1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dansen. Af Helena Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

män och kvinnor. Den svenska ungdomen hör till
den ståtligaste man kan se.

Så mycken vacker hållning, så mycken grace, så
små och välformade fötter, så elastisk gång. Men •—■
himmel, så de dansa! Hvarför man använder musik
till dansen här i sällskapslifvet, är oförklarligt.
Visserligen nöjer sig ju till och med rikt folk med en
pianospelare, som i ett större sällskap ovillkorligen
blir tvungen att dunka omusikaliskt hårdt för att bli hörd.

Men hvarför ens detta piano?

Ingen hör ju det allra minsta på det. Musiken
bör väl dock ha till uppgift att vara det inspirerande
vid dansen, den, som ger stämning, tempo, rytm,
takt — allt! Men man dansar (som regel) så
taktlöst som möjligt.

Två och två tumlar man fram och åter mellan
väggarna som höstflugor, som dunsa mot fönstret, och
frågan gäller blott att komma lyckligt och väl förbi
andra par, som också dunsa meningslöst mellan salens
väggar.

Och dock kunna våra sällskapsdanser utföras så
vackert.

Man skulle höra en österrikisk orkester spela en
vals och se dem dansa. Det är en variation i tempot,
en omväxling af stilla drömmeri och glad flykt, som
ger hela dansen sin säregna karaktär.

Huru poetisk och inspirerande valsrytmen är, ser
man bäst däraf, att sådana kompositörer som
Beetho-ven och Brahms gärna ha skrifvit valser. Brahms
har till och med komponerat sånger, blandad kör med
fyrhändigt pianoackompanjemang, där kärleksvisorna,
som sjungas, gå i valstakt.

Vill man invända däremot, att det i så fall är
musiken själf, som har konstnärligt värde, vill jag
svara, att musiken alldeles tydligt har blifvit inspirerad
af tanken på dans, på valsen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:08:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nornan/1901/0184.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free