- Project Runeberg -  Nornan. Svensk kalender / 1901. Tjuguåttonde årgången /
166

(1873-1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Dansen. Af Helena Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

att dansen har gemensamt med måleriet att verka
genom färger.

Å andra sidan ligger dansen musiken så nära som
möjligt. Rytmen är det första villkoret för dem båda,
utgångspunkten, som ger karaktär åt allt.

Hur olika är icke en människas gång, om hon är
glad eller bedröfvadi En människa, som är uppfylld
af en lycklig tanke, går elastiskt och frimodigt med
upplyftadt hufvud, hvaremot en människa, tyngd af
sorg, går stilla eller släpar sig fram med ansträngning.
En människa i vild förtviflan störtar och rusar framåt
i ångest.

Det är det omedvetna hjärtslaget, som slår takten
till gången. I musiken och dansen är detta rytmens
betydelse, endast stegrad och koncentrerad liksom allt
i konsten. Den, som komponerar en melodi eller en
dans, är medveten om, hvarför han väljer en bestämd
rytm, och om kompositören och den utförande ha
tillräckligt stor talang, skall också publiken förstå
rytmens mening.

Dansen står slutligen den dramatiska konsten så
nära som möjligt. I ett skådespel förekommer ju ofta
»stumt spel», och det brukar känneteckna mästaren,
om detta stumma spel blir fattbart och gripande.

Dansen har allt det stumma spelet att förfoga
öfver, allt, som kan uttryckas med mimik och gester,
och så därtill detta outsägliga, hvilket liksom musiken
ofta återger en stämning bättre än alla ord.
Musikaliska människor äro sällan oeniga om grundtanken i
ett musikstycke. Men musiken lämnar i alla detaljer
rum för hvarje människas anande fantasi. Det är detta,
som gör musiken så gränslös, och det är också detta
»osagda» vid dansen, som ger den en egen bevingad
själfullhet.

I den moderna uppfinningen, »serpentindansen»,
verkar dansen hufvudsakligen genom medlen,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:08:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nornan/1901/0190.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free