- Project Runeberg -  Nornan. Svensk kalender / 1902. Tjugunionde årgången /
180

(1873-1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gubben Selinder och hans flickor. Ett teaterminne af Birger Schöldström. Med 2 illustrationer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det är, i förbigående sagdt, från denna Parisresa
det porträtt härleder sig, hvaraf här lämnas en
afbild-ning. Porträttet, litografieradt i Paris, är så sällsynt, att
våra porträttsamlare blott känna en 4 å 5 exemplar däraf.

Ett annat minne från Selinders Parisfärd, och
hvilket ännu kvarlefver inom vår sällskapsvärld, är
frcinsäsen, hvilken, i Stockholm förut okänd, af
balettmästaren här infördes efter hemkomsten från den
franska hufvudstaden och snart undanträngde den
dittills »alamodiska» kadriljen.

I unga år redan hade Selinder öppnat en
barnteater i Stakens gränd, hvilken teater sedan flyttades
till den s. k. Källargropen vid Oxtorget, den plats
där nu Baptistkapellet reser sina murar. Det var på
denna scen Emilie Högqvist tog de första fjäten på
konstens bana — Blanche skildrar i en af sina
små-skisser en dylik spektakelafton på Oxtorgsscenen —
och bland de ungdomar, som mot 6 å 8 skillingar
bankos entré voro åskådare, var unge baron Ludvig
Manderström den främste habituéen — när
balettmästaren och excellensen på gamla dar då och då
sammanstötte i världsvimlet, hade de alltid några
half-sekelgamla glada teaterminnen att påminna
hvarandra om.

Då Selinder 1856 lämnade sin plats vid Kongl.
teatern, uppvaknade med förnyad kraft hans
ung-domsidé att’ själf skapa en teater. Han samlade för
den skull omkring sig flere fattiga barn, öppnade för
flere af dem bostad i sitt eget hem och började med
dessa små sujetter bilda en balettkår, hvarjämte smärre
komedier och sångspel, de flesta författade af hans
vän hofrättsnotarien August Säfström och sedermera
af en bland hans egna elever, Frans Hodell, inöfvades.
Snart kunde »mästaren» med sina små elever
offentligen börja uppträda i Davidsons norra paviljong högt
uppe vid Drottninggatan. Den mest glänsande teater-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:08:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nornan/1902/0209.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free