- Project Runeberg -  Nornan. Svensk kalender / 1903. Trettionde årgången /
146

(1873-1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Per Hörbergs lefnadshistoria och konstnärspersonlighet. Af Vilh. Bergsten. Med 24 illustrationer - IX. Betydelsen af Hörbergs konstverksamhet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ja, icke fick han så synnerligt betalt för sina
taflor. Men om man besinnar, att den tid, han
anslog till dessa, ofta var ganska kort, att de
målarefärger, han använde, ej voro särdeles dyra, samt att
han under målningstiden ofta hade i prästgårdarna kost
och bostad gratis, så tycks det dock, att han trots de
låga prisen ganska väl borde varit under tak. Maten
i prästgårdarna fick han dock stundom betala genom att
afkonterfeja både prostefar och prostemor.

Hvad hans öfriga taflor i olja vidkomma, uppgå
dessa till ett antal af bortåt 600. Dessa taflor äro dels
större, dels mindre samt mer eller mindre utförligt
behandlade. De äro dels original, dels kopior samt
nästan alla märkta med hans namnmärke P-I och
årtalet. De äga samma fel och förtjänster som
altar-taflorna, men sakna den fläkt af upphöjd stämning, som
mäktigt uppbär dessa. I allmänhet verka dessa
stafflibilder ej så tilltalande, då för stafflibilden fin och
korrekt teckning och harmoniskt genomarbetad färg
äro hufvudsak. Ämnena för dessa taflor äro dels
religiösa, dels historiska och mytologiska, men det
saknas ej heller porträtter, genrestycken och dekoration
s-stycken. För historiska bilder saknar han alla
förutsättningar, då därtill fordras vidsträckta litterära studier
äfvensom god teknik. För den mytologiska bilden,
som han dock mycket målat, saknar han också
förutsättningar, då han dels var svag i teckningen af det
nakna samt föga lycklig i framställningen af det
behagfulla. (Jfr sid. 114.) I genremåleriet däremot finna
vi flera arbeten, i synnerhet hans scener ur allmogelifvet,
hvilka, i stilen och koloriten något påminnande om de
nederländska mästarne, visa att, om han riktat sig
uteslutande åt det hållet, han måhända däri blifvit mycket
framstående. Som porträttmålare är han föga
framstående, i det att porträtten äro ojämnt utförda och
i regeln utan värde, så mycket mer, som förmågan att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:08:30 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nornan/1903/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free