- Project Runeberg -  Nornan. Svensk kalender / 1904. Trettioförsta årgången /
73

(1873-1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - »Guds moders hus» i Jerusalem. En studie af S. A. Fries (med 5 illustrationer)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

hemkomst. Hädanefter torde reseminnena blifva bättre
försedda med upplysningar om coenaculum, än hvad
hittills varit fallet. Förhållandet är nämligen följande.

Den 31 oktober 1898 invigde kejsar Wilhelm II
den nya evangeliska kyrkan i Jerusalem på området
Muristan inne i staden, sedan länge tillhörigt tyskarne.
Samma dags afton förärade han åt de tyska
katolikerna ett annat område, som han genom köp förvärfvat,
och som af traditionen kallas Dormitio sanctce virginis
d. v. s. platsen för den heliga jungfruns död. Denna
plats ligger i omedelbar anslutning till coenaculum,
och man har till och med förmenat, att de i forna
tider legat under samma tak. Detta är emellertid
mycket tvifvelaktigt. Den förtjänstfulle
Palästina-forska-ren och katolske teologen d:r Mommert har i ett år
1899 utgifvet arbete »Die Dormitio und das deutsche
Grundstiick auf dem traditionellen Zion» bevisat, att
den katolska traditionen är falsk.

Den kejserliga gåfvan gaf emellertid platsen ökadt
anseende och framkallade vetenskapliga
undersökningar. Utom den nyssnämnde Mommert har äfven en
evangelisk teolog, prof. Th. Zahn i Erlangen, en af
de största kännarne af den gamla patristiska
litteraturen, ägnat de till platsen hörande traditionerna en
intressant undersökning med titel: »Die Dormitio
sanctae virginis und das Haus des Johannes Markus»
1899.

Den äldsta tradition, som är förenad med platsen
i fråga, är den, som hit förlägger den första kristna
kyrkan i Jerusalem. Kyrkofadern Epiphanius, hvilken
dog som biskop i Salamis på Cypern år 403,
berättar i en af sina skrifter, att den romerske kejsaren
Hadrianus (117—136), då han besökte Jerusalem,
fann hela staden och templet förstörda »så när som
på några få boningshus och ’Guds kyrka’, som var
liten (och stod på den plats) dit lärjungarne begåfvo

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:08:40 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nornan/1904/0094.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free