Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - »Guds moders hus» i Jerusalem. En studie af S. A. Fries (med 5 illustrationer)
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
sig efter Frälsarens himmelsfärd från Oljeberget» enligt
Ap. gärn. i: 13. Denna »kyrka» förekommer hos
andra fäder och i pilgrimsberättelser under flera olika
namn: »Zion», »apostlakyrkan», »modern till alla
kyrkor».
Den äldsta pilgrimsbeskrifning vi äga härstammar
från en till namnet obekant pilgrim från Bordeaux,
hvilken år 333 eller 334 företog en färd till det heliga
landet och från denna resa lämnat eftervärlden mycket
värdefulla upplysningar. Man har trott sig kunna
konstatera, att Bordeaux-pilgrimen icke besökt den af
Epiphanius omtalade kyrkan, om hvilken dock
patriarken Cyrillus af Jerusalem senare år 347 eller 348
talar i en af sina s. k. »katekeser». Af åtskilliga
andra omständigheter har man till och med antagit,
att den s. k. apostlakyrkan, som skulle hafva blifvit
uppförd omkring år 340, varit betydligt större än den
ursprungliga Zionskyrkan, och att man nedrifvit den
sista af sju synagogor, belägna i denna stadsdel, för
att bereda rum för den nya kyrkan. Visserligen är
det sant, att den nyssnämnde Epiphanius talar om
nedrifvandet af den sista synagogan vid denna
tidpunkt, men ingenstädes finnes ett ord om, att den
gamla kyrkan från apostlarnes dagar blifvit förstörd
och icke heller är det någonsin tal om en nybyggnad.
Hela det förut framställda resonnemanget beror alltså
endast på en osäker kombination af vissa fakta. Dess
sannolikhet beror uteslutande på huru den frågan
besvaras, om Bordeaux-pilgrimen känt eller icke känt
Zionskyrkan. Nu förhåller det sig emellertid så, att
denne pilgrim talar om sin gång upp till »Zion» från
Siloahdammen i Kidrondalen. Det finnes ingenting,
som talar emot det antagandet, att med Zion afses
den gamla Zionskyrkan, apostlarnes kyrka, hvilken
före kejsar Konstantins nya kyrkobyggnader i
Jerusalem i 4:e årh. var den enda kristna kyrkan i staden.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>