- Project Runeberg -  Nornan. Svensk kalender / 1905. Trettioandra årgången /
9

(1873-1906)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Erik Axel Karlfeldt. Af Ruben G:son Berg. Med porträtt (titelplansch)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I dess förklaring:

Och hör oss värld, som gillar och fördömer,
så snar att blommor eller stenar kasta.

Vi hafva aldrig sökt hvad du berömmer,
ej heller skytt hvad du är van att lasta.

vid hvilken man ovillkorligt påminner sig Carlyles
namn, ligger grunden, som Karlfeldts betydenhet
hvi-lar på. Det är innerst hans själfständighet som
människa, hvilken gjort hans egenskaper som lyriker till
hvad de nu äro och betyda.

III.

Fåvitska människor, sådana som kunna skilja
empire från rokoko men inte tall ifrån gran, som säkrare
välja cigarrer och viner än känna igen örter och
fågelläten, ville fordom gärna påstå, att Karlfeldt bara var
en liknelse efter Fröding. Grundfalskt som påståendet
var, har det väl lagts ner nu; de båda likna
hvar-ann inte mer än en äkta värmlänning och en äkta
dalkarl äro släkt af begynnelsen. Men de ha ju stått
hvarann närmare än några andra stått dem bland
nittiotalets författare.

För båda har formens nydaning varit något
väsentligt. Fröding utförde vid 1800-talets slut hvad
Atterbom verkade vid dess början: återhäfdandet af
det musikaliskas betydelse för versen, och skapade
liksom denne sin tids mest välljudande svenska vers.
Karlfeldt har vidgat vår rytmik genom att som
Bell-man skrifva till musikmelodi, men i olikhet med
honom göra versen själfständig; han har heller aldrig
tecknat i noter de rytmer, som han nyttjat och satt
ord till. Bellman, hvars vers enbar knappast
någonsin kan läsas med samma rytm som musiken, har

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:08:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nornan/1905/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free