- Project Runeberg -  Nya Stockholm /
291

(1890) [MARC] Author: Claës Lundin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XII. På båda sidor om ridån

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

fröken Wiberg en af kungl. teaterns omtyckta konstnärinnor, samt
fru Fahlman m. fl.

*     *
*



»En teater måste jag ha i mitt stora hus», sade byggmästaren
C. O. Lundberg, då han uppförde det väldiga palatset vid Kungs- och
Vasagatorna, och så uppstod Vasateatern, hvilken öppnades hösten
1886, först arbetade under skådespelaren J. A. Berndts ledning, men
från början af spelåret 1887—88 öfvertogs af de tre konstnärerna
Anna Pettersson, Mauritz Grunder och Wilhelm Kloed, alla tre förut
kända och omtyckta af teaterpubliken.

Fröken Anna Pettersson, infödd stockholmska, uppträdde första
gången på scenen i Antoinettes roll i Paillerons »Gnistan», hvilket
stycke 1883 gafs på Nya teatern. Där stannade den unga
skådespelerskan, hvars vackra röst, fördelaktiga utseende och hurtiga väsen
snart gjorde henne till en af de mera bemärkta sceniska konstnärerna,
i två år och utförde med ökad framgång åtskilliga operettpartier.
Sommaren 1885 anstäldes hon vid Djurgårdsteatern och uppträdde
där samt å Södra teatern i många andra operetter. Hon har
studerat för Günther, Arlberg, Hillberg och Signe Hebbe, med
framgång gifvit gästroller i Köbenhavn, där hennes »Lilla helgonet» gjorde
mycken lycka, samt anses såsom god operettsångerska.

Mauritz Gründer gjorde sig i Stockholm först bemärkt på Nya
teatern, där hans spellista var ganska omfångsrik, men hvarifrån han
öfvergick till Södra teatern för att slutligen jämte fröken Pettersson
och hr Kloed öfvertaga ledningen af Vasateatern. Han är en
mångsidig skådespelare och god komiker, en af dem man gärna ser på
scenen — så vida han icke försöker framställa Kalkas i »Sköna
Helena».

Wilhelm Kloed, den tredje i triumviratet, är född i Kristiania,
men kom till Nya teatern i Stockholm 1879 och uppträdde där i
åtskilliga operetter till dess han 1886 debuterade på kungl. Stora
teatern såsom don José i »Carmen», men önskade sedan tillgodogöra
sin sångröst på egen scen.

Vasateatern har med växlande framgång försökt sig i komedien
och operetten samt slutligen gjort lycka med »Sköna Helena», hvilken
åter visat sig ha god dragningskraft, kanske nu dock mest genom
Anna Petterssons utförande af titelrollen.

Nya Stockholm tycks, såsom sagdt, icke kunna få tillräckligt med
teatrar, enär vi, utom de nu nämda, under spelåret 1887—88 hade ännu
ett par: Folkteatern vid Ladugårdslandstorg i den gamla ända från

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:53:03 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nyasthlm/0305.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free