- Project Runeberg -  Nya Stockholm /
501

(1890) [MARC] Author: Claës Lundin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XXV. I muséer och bland konstnärer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

vidare, då det ej fans någon kontroll öfver akademien, utan hon
kontrollerades endast af sig själf, under det hon kompletterar sig med
egna löntagare. Många ledamöter äro ock i utlandet, och de allmänna
sammankomsterna bevistas sällan mer än af aderton eller tjugu
ledamöter.

Några och åttio konstnärer och konstnärinnor, bland hvilka rätt
många af våra förnämsta bland de yngre, undertecknade 1885 en
skrifvelse, hvaruti de uppsade akademien all tro och lydnad och
förklarade sig vilja främja konsten på fullt allvar. Det var opponenternas
käcka skara, af hvilka åtskilliga visserligen icke tillhörde
Stockholm, men dock varit af stort inflytande på våra stockholmska
konstförhållanden. Bland klagomålen mot akademien var äfven det, att
hon icke på många år anordnat någon utställning.

Samma år som »opponenterne» framträdt, togo konstnärerne
själfva om hand en uppvisning af nyaste konstverk, och så uppstod,
i april 1885, den utställning, som under namnet »Från Seinens strand»
väckte så stor uppmärksamhet. Där voro aderton svenska konstnärer
representerade med hundra arbeten. Vid den utställningen syntes den
första svenska illustrerade katalog. Namnet härledde sig däraf, att
utställningen anordnades af en del svenska konstnärer som studerat
i Paris och hade fransk konst att tacka för mycket af sin utveckling.

Sedan ett par årtionden fara de unga svenska konstnärerna till
Paris, liksom de under ett par föregående årtionden foro till Düsseldorf,
och det är fransk konst de studera, då deras företrädare
studerade tysk. Men opponenter mot akademien kunna finnas både
bland svenska parisare och düsseldorfare.

Redan hösten 1885 åstadkoms »Opponenternas utställning», till
hvilken öfver femtio konstnärer anmälde sig så väl af våra
hemmavarande som af den svenska kolonien i Paris samt äfven några gamla
i Düsseldorf. De utstälda arbetena uppgingo till ett hundra femtio
och väckte mycket bifall.

Opponenterna hade ingått till kungl. maj:t med begäran, att
konstakademien skulle undergå en tidsenlig omorganisation och att till det
ändamålet skulle nedsättas en komité, till hälften vald ur akademien
och till hälften bland petitionärerna. Då denna begäran afslogs,
bildade opponenterne, under konstutställningen i Göteborg, i augusti
1886, ett fast sällskap med namn af konstnärsförbundet, hvars syfte
angafs vara att »motarbeta alla otidsenligheter som kunna skada och
främja alla reformer som kunna anses gagna vår inhemska konst
och konstindustri.» Bland de medel som skulle användas för höjandet
af konst och konstsinne voro också större, periodiskt återkommande
utställningar, och en sådan anordnades åter af konstnärsförbundet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:32:05 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nyasthlm/0515.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free