- Project Runeberg -  Nya Stockholm /
650

(1890) [MARC] Author: Claës Lundin
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XXXI. Bland ordensbröder, goodtemplare och frälsningssoldater

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

»Par Bricoll». Men de flesta hålla sig i ett ogenomträngligt mörker,
som genomskådas af endast den som upptages i det eller det
sällskapet och själf varder ordensbroder, kanske till och med »klart
skinande».

Ett sällskap är hemlighetsfullt, att det icke ens vågar förtro
sig åt bokstäfver, utan använder en punkt och två streck, alla tre
feta och svarta. Den annonsen ser ut så här:

illustration placeholder


sammanträder allmänt lördagen kl. 8 e. m.

Tjänstgörande och recipiender kl. ½ 8.

Äldre kallelser gälla.

Oaktadt all hemlighetsfullhet, vet dock flertalet stockholmare nu
mera, att den svarta punkten med de två strecken beteckna sällskapet
W6, men där står man åter inför en mystèr.

Mindre ljusskygga i sina tillkännagifvanden, men lika hemlighetsfulla
mot alla, som stå utanför sällskapet, äro Timmermansorden,
Svea-orden, Neptuni-orden, Linnéa, Hvita liljan m. fl.

Utan fara att begå misstag, torde man kunna påstå, att hvar
afton under nio månader af året hålla minst ett halft dussin
»hemliga sällskap» sina sammankomster i Stockholm samt att detta antal
mången gång ökas till det dubbla och tredubbla — och likväl är
detta hemliga sällskapande eller dessa, såsom de också kallas,
ordenssällskap icke fullt så eftersökta som ännu för ett par årtionden sedan.
Emellertid kvarstår tillräckligt mycket för att utgöra något
egendomligt för äfven 1880-talets Stockholm.

Stockholmaren är fortfarande sällskaplig och vill gärna roa sig,
men under sina nöjen glömmer han icke, att det fins människor som
ej blott äro uteslutna från hvarje förströelse, utan äfven sakna det
nödvändigaste för lifvets uppehälle. Han förenar därför ofta med
sina nöjen ett välgörande ändamål, och på den grunden har en
stor del af våra ordenssällskap uppstått. Man skulle kunna indela
sådana stockholmssällskap i dem som verka uteslutande för välgörenhet,
dem som äro egnade uteslutande åt nöjen och dem som ha till
ändamål båda delarne. De senaste äro onekligen de talrikaste.

Men därtill har åtminstone förr kommit en stark benägenhet för
det hemlighetsfulla, under hvars inflytande stockholmaren med all sin
lefnadslust länge funnit sig. Därför ha sällskap af alla de tre nämda
slagen ofta omgifvits af en mystisk slöja, hvilken gjort dem så mycket
mera eftersökta.

Rikast på mysticism var Gustaf den tredjes tid, och från den
tiden har smaken fortplantat sig till våra dagar, men nu synes den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:53:03 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nyasthlm/0668.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free