- Project Runeberg -  Beskrifning öfver Värmland : afdelad i sex tidehvarf : tvänne under hedendomen och lika många under påfvedömet och lutherska tiden : jemte en kort inledning om landets läge, namn, vattendrag, bergsträckningar, skogar m.m. /
55

(1898) [MARC] Author: Erik Fernow - Tema: Värmland
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första afdelningen: Hedniska Tiden - Hedna-Tidehvarfvet efter Olof Trätälja - III. Om innevånarnes beskaffenhet och lefnadssätt i allmänhet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EFTER OLOF TRÄTÄLJA. 55

efterapa Upsala tempel, fast utgången visade, att han dervid
hade mindre vördnad för afgudar än politiska orsaker. Jag
vill icke nämna, att flera af våra häfdatecknare utgifvit honom
för den första christna konung i Sverige.

Hvad man anfört om detta tempels helgande åt Cybele”?),
torde mest härröra från gissningar för namnets likhet med
Sifhälla; men sannolikare skulle man komma på den tanken, att
det var helgadt åt Thor, innehöll 100 gudar och blef förstördt
på Erik Segersälls tid”). Då reste norska Jarlen, Håkan
Sigurdsson den rike, genom Öster- och Vestergöthland till Norge
och brände på vägen ett sådant tempel. Hade detta skett i
Skara, så hade det näppeligen kunnat blifva uppfördt igen till
Ragvald Jarls tid?) och annorstädes fins ingen anledning, att
något sådant varit.

Hvilken väg Håkan tagit antingen åt Vadsbo eller från
Kalland till Värmland och åt Solövik, så hade han dock
derigenom genaste vägen till Trondhjem, dit han strax efteråt öfver
fjällen reste”). Således tycks man icke så utan skäl antaga
Håkan Jarl för Gillberga afgudatempels baneman ”).

Vid denna tid började christna läran efter hand framlysa
i Norge. Håkan Adalstens Fostre "”) gjorde början och fick för
mycket motstånd, så att igenom honom ingenting dervid kunde
uträttas i Värmland. Emellertid hade likväl den nitiska och
och berömliga Sveriges apostel, Ansgarius "), äfven redan
predikat i Värmland och tvifvelsutan bjudit till att inplanta så
mycket ljus hos dess innebyggare, som möjligen kunde ske hos

1) Kaarb. Diss. de Vermlandia.

2?) Ol. Trygvassons saga p. 59.

3) Skara Afgudahus var i fullt flor, när Sigvater Skald kom dit till
Ragvald (Heims Kr.); men då var det andra redan brändt af Håkan.

41) Hela denna händelsen omtalas af Sturlesson.

5) Håkan var en gäng drifven ur Norge af Olof Tryggrvasson och förut
af kon. Haralds söner; men han härjade. ock i Göthaland, så att han var vän
med hvarken Sverige eller Norge.

") Denne var Harald Häårfagers yngste son och tyckes vara en af
Norges största konungar. Han var uppfostrad hos konung Adalsten i England
och hade der fått smak för den christna läran; men måste lemna sina
undersåter att qvarblifva vid hedendomen, hvilket så ångrade honom, att då han på
dödssängen blef tillfrågad af sina vänner, »om han icke på christligt vis ville
blifva begrafven i England?» svarade han: »Jag har lefvat som en hedning och
bör derför ej få annan begrafning än en hedning. (Sturlesson.)

1) (Adam. Brem.) Han var en munk från klostret Corbey i Vestphalen
och är den första, som man med visshet kan säga hafva predikat i norden.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:36:12 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nyfernow/0073.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free