- Project Runeberg -  Nylænde : tidsskrift udgivet af Norsk kvindesagsforening / 2. aarg. 1888 /
318

(1887)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - No. 20. 15de oktober - Kvinden og kirken (af Aasta Hansteen)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

eller fod. Missionen har jo intet med staten at gjøre, den bæres
udelukkende af privat offervillighed.
Biskop Schreuders opfatning af kvindelige missionærers uund
værlighed, og hans ytringer om deres dygtighed som gjælder fru
Borchgrevink og frøken Bertha Dahle, ~ „ støttes senere af hans væg
tige vidnesbyrd, efter hans første hustrus død, at .,missionen har mistet
den halve del af sin kraft".
Om hans anden hustru, Johanne, f. Vedeler, som overlevede
ham, meldes der nu, at ’hun ofte hævdede stationen ganske alene,
uden mandlig bistand, under krigen mellem Engelske og Zuluer, og
mellem disse indbyrdes. Denne station var den eneste, som ikke blev
ødelagt under krigen.
I statskirken, som siet ingen anvendelse gjør eller tilsteder af
menighedens naadegaver, og med dens nyere trosartikel om kvindens
taiished, (se 4de hefte) var kvinder, saa meget som det stod i mæncls
magt, tvungne til fuldkommen uvirksomhed med hensyn til kirkelig
optræden.
Men skabningens grund lader sig ikke rokke; den kvindelige
natur er præstelig i sit inderste væsen.
lyder det i et inspirerat digt fra den nyeste tid.
Kvinclen er anlagt for præstelig virksomhcd. Blandt de saa-
kaldte „vakte", som for endel aar siden spillede en temmelig frem
trædencle rolle i Norge, var det især kvinderne, som optraadte som
de handlende. Disse kvinder manglede ikke mod og iver; de lod sig
ikke binde af det paulinske ord, som statskirken har brugt som et
instrumentum regnt. Den mest uvidende sypige blev ikke saasnart
„vakt" før hun følte sig kaldet til at gaa op til den ærværdige præst,
W. A. Wexels, for at mestre ham og tilrettevise ham i anledning af
hans grundtvigske anskuelser. Undertiden hendte det, i samme tids
rum, at en kvinde traadte frem i kirken, under gudstjenesten og, i
overensstemmelse med et andet Pauli ord, I. Corinth. 11. 5, bad lyde
ligt i forsamlingen. Hos disse „vakte" var altsaa førestillingen om
de kristnes almindelige præstedømme kraftigt tilstede.
Hvorfor er alle symbolske figurer kvindelige?
’•’’) Mændene taler om retfærdigheds-, visdoms-, barmhjertigheds- og freds-gudinder :
Hvis disse aldrig kan blive andet end sindbilleder, saa hold op at tale saaledes paa
skromt !
Men talk of the Goddess of Jnstice
And Wisdom and Mercy and Peace:
If these must forever be emblems,
O, let the vain mockery cease!*)
318

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:38:22 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nylaende/1888/0330.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free