- Project Runeberg -  Nylænde : tidsskrift udgivet af Norsk kvindesagsforening / 3. aarg. 1889 /
35

(1887)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - No. 3. 1ste februar - Til hr. pastor Blom (af Anna Rogstad)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ordens skyld. I vore menigheder er vi jo komne saa langt, at blot
en taler.
At denne 1800 aar gamle ordensregel for menigheden i Korint
ilkke kan gjælde for vor tid, forbyder selvfølgelig udviklingens lov, og
heri er jo ogsaa pastoren enig.
„Guds store skabertanker", ja, hvem kan tolke dem, en Paulus
eller noget andet menneske? Han, som alene bar kunnet løse gaa
derne for os, Kristus, har han nogensinde udtalt sig specielt om „kvin
dens væsen, opgave og bestemmelse“ mere end om mandens? For ham
(Gal. 3, 28) „er hverken jøde eller græker, hverken træl eller fri,
hverken mand eller Icvinde, de er alle ét i Kristus Jesusfor ham
faar vi alle lov til at være mennesker med en og samme bestemmelse.
Dette (Gal. 3, 28) er jo ogsaa Paulus’s opfatning, saavist som det er
hans egne ord. Er det saa ikke noget at lære heraf for dem, som
har det saa travlt med „kvindens væsen, opgave og bestemmelse" og
specielt med haartrukken granskning af denne ordensregel for menig
heden i Korint, der blev given paa grundlag af skik og brug i de
andre menigheder paa den tid („ligesom i alle de helliges menig
heder tie “) og ikke paa grundlag af mandens og kvindens
forhold til Kristus, det almengyldige altsaa, det til alle tider gjæl
dende? Tør man her paaberaabe sig hellig nidkjærhed?
Naar der i forholdet til Jesus Kristus, menighedens hoved, „hver
ken er mand eller kvinde", da er det dog selvfølgelig, at der heller
ikke inden Kristi menighed kan gjøres nogen forskjel grundet paa
kjønnet. I menigheden som andetsteds faar det enkelte individ, mand
eller kvinde, frit virke efter sine „naadegaver“ (1 Kor. 12).
V. 34: „thi det er dem ikke tilstedt at tale, men at være
underdanige, ligesom loven og siger". Det var med dette bud fra
jødeloven altsaa, at der ringedes for ørene paa disse stakkars kvin
der i hin gamle tid. I Ap. gjern. 15 og i Gal. 2 frigjøres imidlertid
hedningefolkenes kristne fra jødeloven og det rimelig nok. Denne
gjælder saaledes ikke for hedningefolkenes altsaa vor tids kristne
mænd og kvinder. Men med jødeloven falder da ogsaa selvfølgelig
for kvindernes vedkommende det i den indeholdte og meget paa
beraabte underdanighedsbud. Det nytter lidet at ville henvise til
straffedommen fra syndefaldet (1 Mos. 3, 16), hvilket jeg forresten i
det følgende nærmere skal behandle.
„Men kvinden tilsteder jeg ikke at lære, ikke heller at byde
over manden, men at være i stilhed. Thi Adam blev først skabt, siden
Eva. (1 Tim. 2, 12—13). Her har vi igjen en af disse merkelige
sammenstillinger, hvor vi uvilkaarlig maa spørge: Hænger dette sam
men? eller: Er oversættelsen her korrekt? Øiner De, hr. pastor, den
logiske forbindelse mellem dette „at være i stilbed" og „siden blev Eva
35

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:38:43 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nylaende/1889/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free