- Project Runeberg -  Nylænde : tidsskrift udgivet af Norsk kvindesagsforening / 4. aarg. 1890 /
106

(1887)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - No. 7. 1ste april - For opdragelse og undervisning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Formanden sluttede sig til Horns udtalelser.
Overlærer Raabe holdt paa, at man i smaaskolen gik ud tra de
bibelske fortællinger, udnyttede disse, fremdrog og indprentede sand
hederne. Katekismen maatte organisk vokse sig frem af den historiske
jordbund. Fra 3die eller 4de skoleaar burde katekismen træde mere
frem. Tal. havde seiv været med at kalde Pontoppidans forklaring et
pædagogisk kors, mente dog, at mange synder kan vi tilskrive os seiv.
Fru R. Nielsen kom som børnenes talsmand i denne"sag. Skal sko
len befries fra Pontoppidans forklaring eller ikke? Onskede med skole
bestyrer Anderssen, at det pædagogiske samfund vilde tage en beslut
ning, om Pontoppidans forklaring skal beholdes eller afskaffes. Frem
holdt, at børnene øver kritik. Er de sine forældres børn, er de ogsaa
sin tids børn Mente, at børnene ofte grunder paa de samme pro
blemer som de voksne. Nævnte eksempler herpaa. Tal. berørte bl. a.,
at helvedesstraffene bør staa som et aabent spørgsmaal og ikke be
svares ien lærebog. Bemærkede videre, at siden 1828 havde der
været gjort forsøg paa at faa Pontoppidans forklaring bort; altsaa havde
man ikke saa stor pietet for den alligevel. Pontoppidans forklaring er
ikke tidsmævsig. Den giver saaledes ikke svar paa, hvad børnene
spørger om.
Dr. Hom henvendte til Bang: Pontoppidans forklaring er bibelen
-}- Aristoteles. Skal man fortsætte med teologien fra det 17de aar
hundrede, vil man opelske fritænkere. Bemærkede med hensyn til
spørgsmaalsformen, at det maaske vilde være heldigst, naar der skulde
spørges, at der svaredes med bibelsprog og salmevers og ikke med
teologiske definitioner.
Dr. Bang: Det kan være, at der er de børn, for hvem Pontoppi
dans forklaring er en plage. Men kan man ikke ogsaa sige det samme
om andre discipliner i skolen f. eks. matematik og latinsk grammatik?
„Det er godt at bære aaget i sin ungdom". Henvendte videre til fru
Nielsen, at de spørgsmaal, som er oppe i tiden, ikke bør fæstnes i en
lærebog. Mente dog, at man bør søge at orientere børnene i de gjæ
rende spørgsmaal saa godt, man kan.
Fru Nielsen: Det er stor forskjel paa religion og andre fag f. eks.
matematik og latinsk grammatik. Havde netop fremført, at de gjæ
rende spørgsmaal ikke maatte fæstnes i en lærebog.
Formanden udtalte til slutning, at der forelaa forskjellige grunde
for, at det pædagogiske samfund ikke burde komme med en resolution
i denne sag. Formanden haabede imidlertid, at Pontoppidans forklaring
snarlig maatte blive afløst, og troede, at hvad der var fremkommet
under denne diskussion, vilde bidrage hertil.
106 Nylænde, iste april 1890.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 21:39:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nylaende/1890/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free