- Project Runeberg -  Nylænde : tidsskrift udgivet af Norsk kvindesagsforening / 9. aarg. 1895 /
137

(1887)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - No. 11. 1ste juni - Laura Marholm Hansson (Aasta Hansteen)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

den, hvis hun ikke havde denne vibrerende sjel, denne dybe, smertelige
inderlighed, som maaske aldrig før hende er gaat over scenen; som i
ethvert fald aldrig før hende paa den maade er bleven gjort til kvinde
følelsens midtpunkt. Hun kommer en imøde, ubekymret og halvt
hensunken i sig seiv; en fuld, hel kvindenatur, i hin uoppløselige
enhed, som er grundvolden i den sunde kvinde: kvindebarn ’og tillige
kvinde-moder; en kvinde med det stempel, dybt indgribende oplevelser
giver, med kvindelivets tragik uudslettelig indridset i sine ansigtsdrag;
og denne kvindelivets tragik gennemlever hun paa scenen. Derfor er
hendes spil saa enkelt, thi hun bryder sig ikke om noget andet end
dette; og derfor har hendes spil denne ubeskrivelige stillferdige noblesse,
thi hun er helhed og enhed. Og ligesom hun forenklede alt, som hun
rørte ved, saa forædlede hun ogsaa alt. Thi alle disse skikkelser, som
hun skabte, de handlede ud fra hendes kvindenaturs enhed; og derfor
havde de ogsaa alle, ved ethvert brudd, i sitt had, naar de forfulgte og
gjorde ondt, kun ett og det samme motiv: de reagerede mod den
crimen laesae majestatis, som var begaat mod deres kvindenatur; de
hævnede det, som den ægte kvinde aldrig tilgiver: — at hendes kvinde
helligdom er bleven misshandlet — og derfor foretog de sig allt det
der uden pathetiske gebærder, uden larm og tragiske skrig, men rolig
og stille, saadan som man gør noget selvforstaaeligt, med dæmpet ro.“
„Saaledes spillede Eleonore Duse Nora.“
Saaledes er Nora, Ibsens Nora. „Kvinde-barn og kvinde-moder!“
— Ja, saaledes, netop saaledes spillede fru Johanne Juell Nora, Ibsens
Nora: Hjelpeløs som et barn, uvidende om livet; — hun, der, som
den lille pige i eventyret, er af stedmoderen bleven udstyret med en
kjole af papir og derefter satt ud i sneen; — Nora, som i dødsangst
danser tarantella inden hun vil kaste sig i den isfyldte fjord! Vi ser,
da det gaar opp for hende, at hun har været brugt som legetøj, hvor
ledes hun i et minut modnes til myndig kvinde, ved harmen, ved den
grænseløse skuffelse hun føler ved at se ham i sin sande skikkelse,
denne mand, som hun havde set opp til, fra hvem hun ventede „det
vidunderlige11 ; vi ser hende, i hendes dybe, inderlige sjels opprør, uden
højrøstet tale eller heftige armbevægelser, vi ser hende staa saaledes
foran den slappe egoist, at han synker sammen som en klud foran
hende.
„Et dukkehjem“ blev oppført første gang paa Kristiania teater i
januar 1880. Det var første gang, at dette skuespil overhovedet blev
oppført paa en scene; derfor var det vor store kunstnerinde fru Juell
(senere fru Reimers), som for første gang skabte Noras rolle, og i
denne gav oss det ypperligste, det uforglemmeligste, hun nogensinde
har givet. Ligesom Nora fra Ibsens haand er af det ypperligste, han
nogensinde har givet. Derfor, naar Laura M. H. siger, at „den bedste
Nylænde, iste juni 1895. 137

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Mar 10 17:47:22 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nylaende/1895/0155.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free