- Project Runeberg -  Nylænde : tidsskrift udgivet af Norsk kvindesagsforening / 11. aarg. 1897 /
33

(1887)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - No. 3. 1ste februar - Gyldenlæderarbeide (Anna Hvoslef)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

veie end dem, aandsarbeidet viser hen paa, tog hun et skridt for at
gjenerobre det, fabrikerne har berøvet hende.
Paa haandarbeidernes omraade er der i den senere tid skeet et
stort opsving; den gamle kunstvævning er atter kommen i høisædet;
og trangen til kunstnerisk udsmykning af hjemmene er stegen, samtidig
med, at denne lyst lettere kan tilfredsstilles. Kunsthaandværket, der
slutter sig saa nøie til det kunstneriske haandarbeide, er atter kommet
til værdighed, og det er paa dette sidste jeg her særlig skal henlede
opmerksomheden.
„Forgyldning forgaar, men svinelæder bestaar“, heder det i Ander
sens eventyr, og forgyldning og svinelæder er fremstaaet af glemselen
som læderplastik eller gyldenlæderarbeide. Det er fremstaaet i for
skjønnet skikkelse, og æren af at have gjenindført dette smukke kunst
haandværk herhjemme tilkommer frøken Maja Barth.
Frøken Barth, der har sit værksted i Parkveien 1, Kristiania, be
gyndte for en 7—8 aar siden paa gyldenlæderarbeide, idet hun først
fik undervisning af en bekjendt. Hun følte imidlertid vanskelighederne
ved at drive det videre uden de tilstrækkelige fagkundskaber og reiste der
for i 1889 til Berlin. Her fik hun endelig efter mange forespørgsler
opsøgt en lærerinde, der underviste i læderplastik; tuen frøken Barth
var seiv ikke tilfreds med udfaldet, da hun ikke fandt de givne oplys
ninger indgaaende nok. Efter sin hjemkomst beskjæftigede hun sig
meget med finere haandarbeider, men først og fremst med gyldenlæder
arbeide, og hun udførte blandt andet flere stolebetræk.
Da frøken Barth i 1891 fik enkedronning Josefines legat, drog hun
igjen til Tyskland og traf nu paa den mand, der gjælder som den
første autoritet paa dette omraade, hr. Hulbe i Hamburg. Hun fik her
anledning til at sætte sig grundig ind i arbeidets teknik og havde sam
tidig den bedste adgang til at se mønstre og udførte gjenstande i rigt
udvalg. 1 1894 var frøken Barth sidst hos hr. Hulbe, og hun har i
denne tid arbeidet med saadan energi og flid paa udviklingen af sit
kunsthaandværk, at de prøver, hun fremstiller af gyldenlæderarbeide,
blandt kjendere finder den største anerkjendelse paa grund af den smukke
udførelse og de smagfulde mønstre.
Jeg har før kaldt læderplastik kunstindustri, og man maa med
hensyn til denne slags arbeider skjelne skarpt mellem fabrikernes billige
masseproduktion af presset læder, og det arbeide, som er gjort med
haanden alene, og som i smuk, nøiagtig udførelse staar høit over det
første. For at levere gode arbeider i læderplastik maa man være
kunstner, paastaar en begeistret udøver, og seiv om man ikke gaar
saa langt, maa man indrøinme, at der kræves et skarpt øie, en god
smag og en sikker haand.
Nylænde, iste februar 1897. 33

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Mar 14 01:04:19 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/nylaende/1897/0039.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free